Selaat Sosiaalisen Vaalikoneen vanhaa versiota. Klikkaa itsesi uuteen vaalikoneeseen.

Sosiaalinen Vaalikone

Sosiaalinen vaalikone Facebookissa

  • luo uusia kysymyksiä
  • talleta vastauksesi
  • kommentoi kysymyksiä
-> Kunnallisvaalit 2012

Tulisiko äitiys-, isyys- ja vanhempainpäivärahojen minimiä (22,04e) nostaa nykyisestä?
Alue: Koko maa
Pisteet: 20
Tekijä:
Tehty: 13.12.2010
Vastausten jakautuminen vaihtoehdoille:
Kyllä85.1%
73.9%
Ei8.9%
22.6%
Ei mikään annetuista vaihtoehdoista6.0%
3.5%
Ehdokkaiden vastaukset
Facebook käyttäjien vastaukset
Yhteensä 820 vastausta

Facebook käyttäjien ja ehdokkaiden kommentteja

Pentti Klefström (KD)
Tuolla m inimillä ei lasta hoideta
16.04.2011
Anna Vuorjoki (Vas.)
Kaikki perusturva pitäisi nostaa 750 euroon.
06.04.2011
Perustoimeentulon tyasoa tulisi korottaa reilusti lasten hankkimisen tukemisen sijasta koska muutoin laatu voi kärsiä.
29.03.2011
Toni-Petri Tiilikainen (Pir)
Todennäköisesti puollan nostamista, mutta en lupaa, että tämä onnistuu nykyisessä taloustilanteessa. (Inhoan todella käyttää taloustilannetta perusteluna kun sillä voi perustella mitä tahansa, mutta mikäli nyt mitenkään saan lukuja täsmäämään niin tämä on kyllä listalla nostettavissa menoissa)
24.03.2011
Hannu Ikonen (IPU)
Kansalaispalkka ja kansalaispalkan taso yksinkertaistaisivat monia tämäntyyppisiä järjestelmiä.
23.03.2011
Talousdemokratia hoitaa tämän asian erinomaisen yksiselitteisesti (15min video, http://bit.ly/gAhqMf)
22.03.2011
Perustulo pitäisi saada voimaan tulevalla kaudella.
21.03.2011
Kirsi Torikka (Kesk.)
Asiaa pitää tarkastella kokonaisvaltaisesti.
20.03.2011
Anu Palosaari (VP)
Perhe-etuuksien korvaukset on sidottava indeksiin.
12.03.2011
Pekka Saarnio (Vas.)
On jäänyt jälkeen kustannuskehityksestä.
11.03.2011
Sini Hirvonen (Sen.)
Sillä en tiedä, onko tällä merkitystä. Jos toinen osapuoli on töissä, nauttien palkkaa, perhe pärjää nämä ajat näillä. Toimeentulotuki ja asumistuki korjaa tilannetta, jos se on perheessä huono. En siis kaikille vain automaattisesti nostaisi - Suomella ei ole varaa nostaa kaikkia tukia tässä yhteiskunnan tilanteessa.
10.03.2011
Arto Viitaniemi (SKP)
Perusturva on korotettava 900 euroon kuukaudesa
09.03.2011
Jos budjetissa on varaa!
06.03.2011
Jyri Hämäläinen (Pir)
Perustuloa koko tukiviidakon tilalle
03.03.2011
Richard Järnefelt (M11)
Kannatan kuitenkin mieluummin perustuloa tai kansalaispalkkaa.
03.03.2011
Tuulia Ikkelä-Koski (Kesk.)
Todella tärkeää on jakaa äitiydestä aiheutuneet kustannukset. Nykyinen käytäntö, jossa kustannuksista vastaa vain äidin työnantaja vaikuttaa naisten tasa-arvon toteutumiseen työmarkkinoilla.Toiseksi: perhevapaita pitää kehittää. Vanhemmille pitää tarjota erilaisia .mahdollisuuksia olla lastensa kanssa
01.03.2011
Tuomas Roito (SKP)
Olis aika nostaa.
27.02.2011
Pirkko Häli (KD)
Minimipäivärahoihin tulee vähitellen saada korotuksia
27.02.2011
Isomaa Mika (Pir)
Ei koske itseäni, katsoin mitä porukka oli vastannut. Melkein kuin suoraa demokratiaa. <3
27.02.2011
Kaarina Kailo (Vas.)
Kyseisellä rahalla ei voi tulla toimeen.
27.02.2011
Ilkka Kivistö (PS)
Pitäisi nostaa lievästi
26.02.2011
Anne Härkin (Kesk.)
Tuolla rahalla ei vaan yksinkertaisesti tule toimeen.
25.02.2011
Teija Arvidsson (KD)
Kyllä, ehdottomasti. Äitiyspäivärahan tulisi olla vähintään peruspäivärahan suuruinen!
24.02.2011
Saska Tuomasjukka (Vihr.)
Minimipäiväraha nostettiin juuri työmarkkinatuen tasolle. Vanhemmuus on tietoinen valinta, toisin kuin työttömyys, joten päivärahan taso on kohtuullinen. Toisaalta vanhemmuuden velvoitteista ei voi päästä eroonkaan; jos päiväraha ei riitä perheen elämiseen, ei välttämättä ole mahdollista kuitenkaan mennä töihin. Tämän ongelman hoitamiseksi tarvitsemme toimeentulotukeen korkeamman lapsikorvauksen.
24.02.2011
Pirkko Mattila (PS)
Tukee perheitten hyvinvointia, ja syntyvyyttä.
24.02.2011
Samuli Riesto (PS)
Se voisi olla joku prosenttisumma viimeisen vuoden palkasta.
24.02.2011
Arto Lahti (KD)
Lapsiin on syytä panostaa. Asumisen kustannukset ovat varsinkin Helsingin seudulla nousseet niin jyrkästi kiitos energiamonopolien ja järjettömän energian verotuksen, että lapsiperheet eivät enää selviä tämän tason päivärahalla. Siis reipas korotus.
24.02.2011
Martti Issakainen (KD)
Pientuloisten äitiysrahaa nostettava.
23.02.2011
Veronica Rehn-Kivi (RKP)
Vanhempainpäivärahojen maksuaikaa tulisi pidentää esim. 18 kuukauteen.
23.02.2011
Pentti Kallio (Vas.)
Korvauksen pitää olla sellainen että se kannustaa jäämään vapaalle, ja riittää elämiseen.
23.02.2011
Kerstin Tuomala (SKP)
900 eurom kuukausiansioksi.
23.02.2011
Marko Hoikkaniemi (KD)
Perhe on tärkeä ja teot ratkaisevat.
23.02.2011
Jani Hirvimäki (IPU)
Perhevapaa päiviä lisätä.
22.02.2011
Leena Kaartinen (KD)
Ei taida olla varaa siihen tällä hetkellä.
22.02.2011
Hannu Ketoharju (SKP)
Viittaan SKP:n Perusturva-aloitteeseen, skp.fi
22.02.2011
Timo Räihä (KD)
Tuo on liian pieni.
22.02.2011
Juha Väätäinen (PS)
Nyt ok!
22.02.2011
MIKAEL KORKMAN (M11)
Kansalaispalkalla tämä hoituisi parhaiten.
22.02.2011
Saku Mättö (IPU)
Perustulo kattaisi tämänkin, koska syntyneen lapsen myötä perhe saisi lisätuloja.
22.02.2011
Heikki Tala (PS)
En tunne asiaa. Miltä ajalta tuon 22,04 euroa saa?
21.02.2011
Veikko Isoniemi (PS)
Nyt ei nosteta mitään mikä rajoittaa valtiontaloutta kun talläkin pärjää.
21.02.2011
Järjestelmää pitää kehittää kokonaisuutena.
21.02.2011
Sami Virtanen (Vihr.)
tulee siirtyä perustulomalliin
21.02.2011
Sirke Peltokorpi (PS)
Jo pelkästää vaippoihin menee kuukaudessa 50?. Onhan toki lapsilisä, mutta kun lapset eivät pysy vauvoinna. Kulut kasvaa lapsen kasvaessa =D
21.02.2011
Arvostusta kotimaisuuteen
21.02.2011
Markku Papinniemi (M11)
Taso lienee sopiva. Mutta siirryttäessä esittämääni perustulomalliin, poistuu myös tämä kysymys.
20.02.2011
Marita Markkula (PS)
Nykyinen minimipäiväraha on jälkeenjäänyt ja sitä pitäisi korottaa palkka- ja hintatasoa vastaavaksi.
20.02.2011
Auli Laine (Vihr.)
Perustulojärjestelmä pitäisi kehittää korvaamaan kaikki minimitulot ja keventämään byrokratiaa.
20.02.2011
Kristina Ljungqvist (PS)
Voisihan se nyt olla edes peruspäivärahan suuruinen.
19.02.2011
Tuomo Isokangas (PS)
Inflaation verran.
19.02.2011
Said Yusuf (Vihr.)
nyt ei, mutta Kyllä, jos ja kun talous paranee.
18.02.2011
Lea Mäkipää (PS)
mitä saa 20 eurolla
18.02.2011
Harry Storbacka (Pir)
Kannatan perustuloa korvaamaan muut sosiaalituet.
18.02.2011
Vaili-Kaarina Jämsä-Uusitalo (PS)
KÖyhyysloukkuja.
18.02.2011
Sidotaan nekin indeksiin, kuten pitäisi myös opintotuen kanssa tehdä!
17.02.2011
Tarja Juvonen (VP)
Tuolla raha summalla ei pärjää.
17.02.2011
Satu Kortelainen (SKP)
900 euron veroton perusturva myös pieniä lapsiaan hoitaville vanhemmille!
15.02.2011
Hannele Salava (SKP)
On taattava vähintään 900? perustoimeentulo kaikille.
14.02.2011
900 euron veroton perusturva myös äitiys- ja isyyslomalaisille! (Kuten muillekin, jotka eivät saa elantoaan työstä.)
14.02.2011
Aapo Toivanen (SKP)
Päiväraha ei ole kovin suuri. Esimerkiksi itse en aikoinaan voinut pitää taloudellisista syistä kaikkia isyyslomapäiviä, vaikka olisin halunnut.
14.02.2011
Tarja Filatov (SDP)
Perusturvaa on syytä parantaa.
14.02.2011
Anne Ruuskanen (SKP)
SKP:n esittämä perustulomalli ratkaisisi tämänkin asian järkevästi ja kattavimmin ilman erillistä byrokratiaa!
14.02.2011
Riikka Söyring (IPU)
22,04 e/ päivä -verot + inflaatio on aika nihkeä yhdistelmä toimeentulon kannalta
14.02.2011
Pekka Haavisto (Vihr.)
Jotkut sosiaalisista etuuksista ovat jääneet jälkeen yleisestä kulukehityksestä.
13.02.2011
Liisa Virtanen (Vihr.)
Perustulolla tämä hoituu hyvin.
13.02.2011
Jan Erik Finskas (IPU)
Sen tulee olla myös verotonta tuloa. Itsenäisyyspuole haluaa muutta tuloverotuksen siten että se olisi progressiivista ja alla 1000 eur tulot verottomiksi.
13.02.2011
Jyrki Vaskela (IPU)
Voisi olla sidottu indeksiin.
13.02.2011
Eeva Kuuskoski (Kesk.)
Kyllä, mutta tässä valtiontalouden tilanteessa välittömiin korotuksiin ei taida olla varaa.
13.02.2011
Stacy Siivonen (SKP)
En halua köyhiä lapsiperheitä, mutta tulevaisuudessa haluan ekologisen kantokyvyn nimissä hillitä Suomen väestönkasvua. Nykyiset perheet saavat minun puolestani saada nykyiset edut ja korotettuinakin, mutta esimerkiksi toisen lapsen hankintaa pitäisi vaikeuttaa tulevaisuudessa.
13.02.2011
Eerin Rosenström (M11)
Ei ole tarvetta nostaa, se on tuloperustainen rajulla leikkurilla. Lasten tekeminen ei tule olla sosiaaliturvan kikkailuväline. Muutenkin perustulo korvaa aika monia etuuksia, mahdollisesti minimirajan voi suoraan poistaa perustulon kanssa päällekkäisenä. Ekan lapsen lapsilisä sensijaan tulisi nostaa ja biologisista lapsista saada veroprosentin alennusta, esim 2% per lapsi.
13.02.2011
Jetro Vesti (Pir)
Perustulon kautta tulisi hoitaa tämänkin kaltaiset tuet.
13.02.2011
Tarja Myllärinen (Kok.)
Pienimmät perusturvaetuudet on sidottu indeksiin vast ikää, mikä on erittäin hyvä uudistus. Matalimpien perusturvaetuuksien korottaminen pitää olla pitkän tähtäimen tavoitteena koko ajan.
13.02.2011
Pasi Palmulehto (Pir)
Pienen lapsen kanssa kotona olemista väheksytään voimakkaasti. On selkeää, että se aika on poissa tuottavasta työnteosta, mutta lasten hyvinvointiin panostaminen on silti tärkeää.
12.02.2011
Kai Leponiemi (M11)
Jos syntyvyys laskee koko ajan niin ehdottomasti.
11.02.2011
Henri Heikkinen (Kok.)
Kannatan perustulomallia
11.02.2011
Henri Heikkinen (Kok.)
Kannatan tässäkin perustulomallia
11.02.2011
Raoul Plommer (Pir)
Kaikki tukirahat pitäisi sitoa indeksiin. Näin niiden korotuksista ei tarvitsisi taistella joka kerta. Kerran hyväksi nähty tuki-TASO riittäisi.
10.02.2011
Ilkka Johansson (Vihr.)
Lapsiperheitä tuettava jatkossa selvästi runsaammin.
10.02.2011
Markus Korjonen (Vas.)
Lähes kaikki tuet ovat riittämättömällä tasolla, mutta nämä eritoten. Kannatan perustuloa, joka korvaisi nykyisen tukiviidakon.
10.02.2011
Jaakko Koivula (Pir)
Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä taloudellinen tilanne voi tehdä sen hyvinkin mahdottomaksi.
10.02.2011
Risto Pietiläinen (Vihr.)
Vanhemmuus on äärimmäisen tärkeä asia. Sen alkujuuret lähtevät liikkeelle varhaislapsuudesta ja jos näin voimma mahdollistaa parempaa vanhemmuutta niin halvaksi tulee pitkällä aikavälillä.
10.02.2011
Maarit Sihvonen (Vihr.)
Ehdottomasti täytyy nostaa vähintään samaan kuin minimi peruspäiväraha.
10.02.2011
Iiro-Pekka Airola (Vihr.)
Perusturvassa on parantamisen varaa, myös tässä.
09.02.2011
Ville Hautakangas (Pir)
Kuten muutkin päivärahat, tämä tulisi korvata riittävällä perustulolla.
08.02.2011
Elintasomme indeksin mukaan sitä tulisi korottaa.
08.02.2011
08.02.2011
Dorrit Näsi (Pir)
Perustulo helpottaisi myös tässä asiassa.
08.02.2011
Harri Pasanen (M11)
Mikäli rahoitus siihen löydetään.
08.02.2011
Satu Niemi (Vas.)
eihän sillä elä !!
07.02.2011
Hannu Kaskela (Pir)
Koskee yksinhuoltajia
07.02.2011
Varsinkin pienituloisille sillä olisi suhteellisesti suuri merkitys.
07.02.2011
Katri Immonen (Vas.)
Kaikki vähimmäisturvaetuudet, kuten työmarkkinatuki, vanhempainrahat, opintoraja ja pienimmät eläkkeet tulisi nostaa 750 euroon kuukaudessa.
07.02.2011
Kalevi Satopää (VP)
Mahdollisimman pitkälle ihmisten pitäis pärjätä omillaan.
07.02.2011
Sirkka-Liisa Pinola (Vas.)
Mikäli halutaan Suomalaisen naisen tekevän lapsia, olisi kohtuullista maksaa äitiyspäivärahaa vähintään saman verran kuin työmarkkinatukea maksetaan.
07.02.2011
Kirsikka Kelloniemi (M11)
Tietysti, kunhan ensin keksitään mistä nekin rahat saadaan kasaan.
07.02.2011
Sini Savolainen (Vas.)
Lastenteko on ilmaista, mutta lasten ylläpito kallista. Lapsiperheiden köyhyys on poistettava!
07.02.2011
Hansi Harjunharja (Vas.)
Ja vapaiden pituutta.
07.02.2011
Elina Lämsä (Kesk.)
En ole perehtynyt asiaan tarpeeksi vastatakseni.
06.02.2011
Reijo Kortelainen (Kok.)
Niitä tulee tarkastella yhdessä kaikkien mudenkin sosiaaliperusteisten tulojen kanssa rinnan. Päivärahojen tulisi seurata elinkustannusten kehittymistä.
06.02.2011
Lapsiim ja lapsiperheisiin, tulevaisuuteen pitää panostaa!
12.01.2011
Lisäis vaan verorasitusta joka on jo nyt aivan liian korkea.
27.12.2010

Puolue tai yritys, mainosta tässä.