Selaat Sosiaalisen Vaalikoneen vanhaa versiota. Klikkaa itsesi uuteen vaalikoneeseen.

Sosiaalinen Vaalikone

Sosiaalinen vaalikone Facebookissa

  • luo uusia kysymyksiä
  • talleta vastauksesi
  • kommentoi kysymyksiä
-> Kunnallisvaalit 2012

Voiko kansanedustaja olla täysin eturistiriidaton päätöksentekijä, jos hän on ottanut vastaan rahalahjoituksia ?
Alue: Koko maa
Pisteet: -21
Tekijä:
Tehty: 03.01.2011
Vastausten jakautuminen vaihtoehdoille:
EI72.7%
72.4%
Olen jäävi vastaamaan3.8%
3.0%
sanon:"KYLLÄ" rehelliselle korruptiolle2.7%
10.4%
Ei mikään annetuista vaihtoehdoista20.8%
14.2%
Ehdokkaiden vastaukset
Facebook käyttäjien vastaukset
Yhteensä 317 vastausta

Facebook käyttäjien ja ehdokkaiden kommentteja

Ei koskaan muutenkaan.
20.03.2011
Antti Kurvinen (Kesk.)
Ihme kysymys...
06.03.2011
Anonyymit lahjoitukset eivät olisi ongelma. Oma haaveratkaisuni olisi kaikille yhteinen vaalirahasto, jonka kautta kaikki tuet kierrätetään ja jaetaan tasaisesti. Mutta luultavasti sitä kierrettäisiin, kun eräille suurten puolueiden edustajille ei tunnu mikään raha riittävän.
28.02.2011
Kerstin Tuomala (SKP)
Vaalitukea pitää ilmoittaa. Voihan sitä saada tukea koska on hyvä tyyppi, ilman että antaja sitoo lahjaa johonkin asiaan.
23.02.2011
Riitta Korhonen (Kok.)
Kyllä. Lahjoitetut summat ovat yleensä pieniä (mitä pinempiä sen parempi) - ja tulevat aika usein niiltä tahoilta, jotka jo ovat ehdokkaalle läheisiä - tai sitten pinimuotoisena myyntituloina..
23.02.2011
Kenneth Lönnqvist (KD)
Vaalilakia kun noudatetaan, niin ei ole ongelmaa!
23.02.2011
Ritva Mikkola (Kesk.)
Avoimmuus ja riippumattomuus ratkaisee.
22.02.2011
Marita Markkula (PS)
Voi olla vailla eturistiriitoja, jos päätös ei mitenkään koske rahalahjan antajaa.
20.02.2011
Anne Liinamaa (Vihr.)
Kyllä, jos hän on ottanut vastaan yksityishenkilöiden tukea vaalityölleen. Monien henkilöiden ystävät ja sukulaiset haluavat maksaa esim. jonkun lehtimainoksen. Tässä ei ole mielestäni mitään väärää.
19.02.2011
Satu Kortelainen (SKP)
Riippunee lahjoitusten määrästä ja laajuudesta.
16.02.2011
Sari Halonen (SDP)
Ihan ei voi olla, mutta jos saadut summat ovat pieniä, niin ei niillä juurikaan vaikutusta ole.
16.02.2011
Anu Taivainen (Vihr.)
Rahalahjoitusten koolla ja antajan sidoksilla on merkitystä. Pienet tukisummat eivät ole sama asia kuin tuhansien tuet.
16.02.2011
Päivi Kossila (SDP)
On tarkasteltava rahalahjoistusten summia ja antajia, vanha sanonta on: sen lauluja laulat, kenen leipää syöt
15.02.2011
Mauri Jukarainen (SKP)
Kai se aina jotenkin sitoo.
14.02.2011
Anne Ruuskanen (SKP)
Maalaisjärkikin sen jo antaa ymmärtää!
14.02.2011
Liisa Virtanen (Vihr.)
Rahalahjoitus voi olla 10 euroa äidiltä ilman vaatimuksia mihinkään, kyllä silloin on eturistiriidaton.
13.02.2011
Tapio Sänkiaho (SKP)
Jos poliitikko ensin kertoo päämääränsä ja sitten saa rahaa tahoilta, jotka tukevat samaa päämäärää, siinä en näe ongelmaa.
13.02.2011
Eerin Rosenström (M11)
Lahjoitukset tulisi kertoa, mahdollisesti jäävätä itsensä, jos katsoo asian vaikuttavan päätökseensä. Tarkalleen ottaen pienikin lahjoitus aiheuttaa kysymyksiä, mutta voi myös kysyä onko päätös merkittävä ja kuinka merkittävä tukea on otettu. Merkittävissä päätöksissä tulisi käyttää vain riippumattomia edustajia.
13.02.2011
Tuula Korhonen (Vas.)
Voi olla eturistiriidaton,kunhan sen tekee selväksi ottaessaan lahjoitusta. Jos joutuu punnitsemaan tilannetta päätöksenteossa,niin kansalaisen etu on se mikä painaa,ei lahjoittajan.
13.02.2011
Leena Griinari (Vihr.)
Vastakysymykset: Voiko eduskuntaan päästä ilman mainosrahoitusta? Voiko köyhä päästä eduskuntaan?
13.02.2011
Minna Varis (Kok.)
kyllähän jo sinua äänestäneen tietäminen luo jonkinlaista eturistiriitaa, jos oikein pilkkua halutaan viilata
12.02.2011
Lea Oravalahti-Pehkonen (Kesk.)
Riippuu lahjoittajasta ja summista.
12.02.2011
Ilkka Johansson (Vihr.)
Rehellinen ihminen toimii oikein.
11.02.2011
Tarja Kasurinen (M11)
Mielestäni kansanedustajien palkkaus ja eläke-edut ovat olleet korkealla tasolla juuri siitä syystä, että ne tekevät edustajista riippumattomia kuuntelemaan minkään eturyhmän mielipiteitä. Tämän riippumattomuuden toteutumista vaan ei ole seurattu riittävän tarkoin ja siihen pitää tulla korjaus tulevaisuudessa.
10.02.2011
Iiro-Pekka Airola (Vihr.)
Jos tuen saajat ilmoitetaan avoimesti ja ne ovat kaikkien tiedossa, asia on vapaasti äänestäjien arvioitavissa. Kansanedustajan pitäisi myös jäävätä itsensä aina, kun on vaara, että syntyy eturistiriita.
09.02.2011
Eveliina Asikainen (Vihr.)
Voi olla, riippuu vastaanotetuista summista ja lahjoittajista. Esim. yksityisten ihmisten pienet lahjoitukset eivät synnytä eturistiriitoja.
09.02.2011
Otso Ylönen (Vihr.)
Yksityishenkilöiltä saadut pienet lahjoitukset tuskin aiheuttavat kenellekään kiitollisuudenvalkaa. Yritysten tai yhteisöjen antamat lahjoitukset ovat asia erikseen.
09.02.2011
Juha Myllykoski (Vas.)
Kyllä voi. Se on yksilöstä kiinni, onko rehellinen ja tasapuolinen.
09.02.2011
Ville Hautakangas (Pir)
Muussa tapauksessa meillä olisi vain rikkaita kansanedustajia. No... nyt siellä on rikkaita, jotka silti \"tarvitsevat\" lahjoituksia.
08.02.2011
Kaj Sotala (Pir)
Ei voi olla, mutta kysymys on sikäli huono, ettei täysin eturistiriidatonta kansanedustajaa voi olla ylipäätään.
08.02.2011
Reko Ravela (Vas.)
Ei kansanedustajan tietysti tarvitsekaan olla "eturistiriidaton" jos sellainen ylipäätään on mahdollista. Kansanedustajien tulee edustaa äänestäjiensä etua tai tahtoa. Rahalahjoitusten ongelma on siinä jos kansanedustaja edustaakin rahoittajiaan eikä äänestäjiään. Tämän takia vaalirahoitusta tulee rajoittaa ja sen tulee olla julkista.
08.02.2011
Harri Pasanen (M11)
Vaikka kuinka asiaa katsoo, aina on tuen antajalla joku taka-ajatus.Kukaan ei lahjoita rahojaan politiikoille mikäli ei odota saavansa joskus/jotain vastinetta rahoilleen.
08.02.2011
Markku Eestilä (Kok.)
Minusta raja kulkee noin 1500 euron kohdalla. Kun otat 5000-10000 euroa, olet jo renki tai renki, joka vaikenee tyylikkäästi tarvittaessa.
07.02.2011
Sirkka-Liisa Pinola (Vas.)
Kansanedustajan kannattaa olla tarkkana. Mikäli voidaan todistaa että hän on ottanut rahalahjoituksen vastaan ja ajaa lahjoittajan etua, hän on vaikeuksissa.
07.02.2011
Hansi Harjunharja (Vas.)
Ken lahjan saa, se lahjan kätkeköön. Näin meillä Suomessa. Kyllä läpinäkyvyys ja vilpittömyys on tärkeää!
07.02.2011
Petri Kaivanto (M11)
Kukaan ei ole eturistiriidaton, mutta vaalirahoituksen tulisi olla äänestäjien tiedossa etukäteen!
07.02.2011
Reijo Kortelainen (Kok.)
Asiaan ei ole yksisellitteistä vastausta. Olimme tottuneet järjestelmään jossa ehdokkaita rahoitettiin monenlaisin tavoin. Nyt ajt muuttuivat. Pelkään pahoin että jatkossa tavallisilla suomalaisilla ei ole mahdollisuutta kilpailla menestyksestä eduskuntavaaleissa. Laihoitus sinällään ei välttämättä tuo eturistiriitaa.
06.02.2011
Jari Suominen (Vas.)
Tietenkin riippuu siitä mistä on kysymys. Lainsääsäntöä on uudistettu. Vaalit on rahoitettava, mielellään julkisesti.
06.02.2011
Kysymyksen asettelu
06.02.2011
Ei tietenkään. Rikoksista tuomiolle!
12.01.2011
ainahan kansan edustaja on edustamassa jotain intressiryhmää eli äänestäjiään sekä rahoittajiaan Lisää avoimuutta rahoitukseen
05.01.2011
Kysymyksessä pitäisi täsmentää mitä rahalahjoituksilla tarkoitetaan: lahjuksia vai esim. vaalitukea. Kukaan on tuskin täysin neutraali päätöksentekijä.
04.01.2011
Turha kuvitellakkaan. Toisaalta rahalahjoitukset eivät ole ainoita eivätkä aina edes pahimpia kansanedustajille eturistiriitoja aiheuttavia tekijöitä.
04.01.2011
Mitä rahalahjoituksia ja mistä, yrityksiltä vai yksityisiltä? Suurlahjoitusten tekijää taitaa tulla suosittua helpommin kuin yksittäisten pienten lahjoitusten tekijöitä.
03.01.2011
Riippuu kuitenkin summan suuruudesta. Muutama kymppi tuskin aiheuttaa eturistiriitoja?
03.01.2011

Puolue tai yritys, mainosta tässä.