Selaat Sosiaalisen Vaalikoneen vanhaa versiota. Klikkaa itsesi uuteen vaalikoneeseen.

Sosiaalinen Vaalikone

Sosiaalinen vaalikone Facebookissa

  • luo uusia kysymyksiä
  • talleta vastauksesi
  • kommentoi kysymyksiä
-> Kunnallisvaalit 2012

Pitäisikö kansanedustajien ja eduskunnan virkamiesten kytkökset yritysmaailmaan vaatia ilmoitettaviksi asioiksi?
Alue: Koko maa
Pisteet: 28
Tekijä:
Tehty: 16.01.2011
Vastausten jakautuminen vaihtoehdoille:
Kyllä88.2%
86.4%
Kyllä, mutta vain kansanedustajilta8.6%
7.8%
Ei1.3%
4.5%
Ei mikään annetuista vaihtoehdoista1.9%
1.3%
Ehdokkaiden vastaukset
Facebook käyttäjien vastaukset
Yhteensä 925 vastausta

Facebook käyttäjien ja ehdokkaiden kommentteja

Pentti Klefström (KD)
On perusteltua edellyttää kansanedustajilta ja virkamiehiltä sitoutumattomuutta yrityksiin. On ensiarvoisen tärkeää, että Suomi ei korruptoituisi
16.04.2011
Arto Lampila (Pir)
Politiikan avoimen nimissä merkittävien virkamiesten, kansanedustajien ja kunnanvaltuutetujen kytkösten tulee olla avoimia.
09.04.2011
Virkamiehet ovat lahjontamaalitaulu nr. 1 ! heillä ei saisi olla mitään kytköksiä yritysmaailmaan !
07.04.2011
Jiri Keronen (M11)
Kansanedustajille tulee asettaa samanlainen velvollisuus ilmoittaa sidoksistaan kuin ministereilläkin on.
03.04.2011
Erityisesti virkamiesten. Suomessa on erittäin vahva hyväveli-verkosto.
24.03.2011
Hannu Ikonen (IPU)
Tähän sarjaan kuuluvat myös etujärjestöjen erilaisissa tehtävissä toimivat.
22.03.2011
Ehdottomasti.
21.03.2011
Toni-Petri Tiilikainen (Pir)
Niillä tasoin kun on mahdollista. Itse ainakin ajattelin ihan vapaaehtoisestikin ilmoittaa.
19.03.2011
Jens Gellin (Vihr.)
Julki vaan - mitä sitä salaamaan.
19.03.2011
Patrik Strang (RKP)
Tottakai. Kaikki taulukaupat ja seminaariliput pitäisi tutkia.
17.03.2011
Joonas Mikael Mäkinen (Pir)
Mitä korkeampaa hallintoa, sen avoimempaa toiminnan tulee olla. Ylimpien virkamiesten ja kansanedustajien oma yksityisyyskin saisi vähän vähentyä maan hyväksi ihan tietoisesti. (Täytyy kuitenkin huomata, että olivat kytkökset sitten minkälaisia tahansa, ei niistä voi heti päätellä, että olisi johonkin tehtävään kelvoton ja ehdottoman puolueellinen jne.)
14.03.2011
Henry Vistbacka (Pir)
Pyhä mantra: Avoimuus ja läpinäkyvyys.
14.03.2011
Angelica Skywolf (VP)
Kansanedustaja ei saisi virka-aikanaan olla muussa työssä kuin edustus työssä. Yrityksien Johtajat tai virkavallan edustajat EI SAA OLLA SAMAN AIKAISESTI muussa kuin Kansanedustajan työssä!
13.03.2011
Pekka Saarnio (Vas.)
Rehellisyys maan perii...
11.03.2011
Mika Raatikainen (PS)
Ja heti!
09.03.2011
Ehdottomasti. Avoimeen päätöksentekoon kuuluu se, että päättäjät ilmoittavat avoimesti taloudelliset ja mieluusti myös ideologiset kytköksensä. Osakkeet omistavat sijoittajiaan ja olisi erittäin hyvä olla tästä tietoinen kansanedustajien äänestysten yhteydessä. Edustavatko edustajat kansaa, vai omia sijoituksiaan? Avoimuus lisäisi ainakin keskustelua aiheesta. Jos edustajalla ei ole moraalista ongelmaa, hän voi varmasti perustella kantansa ja kytköksensä vaivatta.
06.03.2011
Jani Mäkelä (PS)
"Maan tavat" kaipaavat penkomista.
06.03.2011
Avoimuus ei ole koskaan pahasta.
03.03.2011
Urmas Mikkonen (Sen.)
Siellähän se korruptio itää.
03.03.2011
Tuulia Ikkelä-Koski (Kesk.)
Sana "kytkökset" on arveluttava. Jos tarkoitetaan verkostoja, niin kaikilla ihmisillä on verkostoja ympärillään ja se on edellytyskin kansanedustajan toimelle. Pitäisikö kansanedustajan olla eristettynä?
01.03.2011
Eiköhän se olisi reilua.
28.02.2011
Kimmo Kiljunen (SDP)
???? Mitä tarkoittaa yrityskytkös? Ollaan järkeviä, vaikkei meillä demareilla yrityskytköksiä ole porvareiden tapaan.
27.02.2011
Antti Valpas (PS)
Myös ministeriöiden ja kuntien virkamiehet ilmoittamaan omistuksensa ja sitoumuksensa.
27.02.2011
Pirkko Häli (KD)
Kansanedustaja käyttää julkista valtaa ja virkamies valmistelee lakeja eduskunnalle.Kytkökset tulee ilmoittaa.
27.02.2011
Mikko Hintsala (Kesk.)
Minusta tässä vapaaehtoisuus on hyvä juttu. Vastuulliset edustajat ilmoittavat sidonnaisuutensa!
27.02.2011
Paula Mehto (Vas.)
Parempi on tietää ne etukäteen kuin lähteä selvittelemää jälkikäteen. Avoimuus on osa demokratiaa.
26.02.2011
Jouni Backman (SDP)
Eivät virkamiehet tee päätöksiä eduskunnassa. Kunnissa kyllä.
26.02.2011
Saska Tuomasjukka (Vihr.)
Sidonnaisuuksien ilmoittaminen on ehdottoman välttämätöntä. Esimerkiksi TEM:n kaivosteollisuuteen liittyviä päätöksiä tekevien virkamiesten suhde kaivosyhtiöihin on liian läheinen.
24.02.2011
Ville Laaksonen (M11)
"Salaiset" kytkökset yritysten ja poliittisten vaikuttajien välillä ovat suurin hyvä-veli -järjestelmän, eli korruption, ilmenemismuoto.
24.02.2011
Mirjami Parant (KD)
Avoimuus auttaa korruption kitkemisessä!
24.02.2011
Arto Lahti (KD)
Kyllä pitää ja pikulleen. Nytkin on suorastaan häpeällinen tilanne, kun päämisteri kieltäytyy kertomasta tarkalleen vaalirahoittajiaan. Tietoa tihkuu muita teitä mutta kyllä pääministerin pitäisi pystyä täyteen avoimuuteen tai sitten jättää tehtävänsä. Sama pätee kyllä kaikkiin kansanedustajiin, joiden pitäisi olla äänestäjien siis kansan asialla eikä kytkettynä johonkin muuhun intressiin.
24.02.2011
Martti Issakainen (KD)
Avoimmuus on luottamuksen perusta.
23.02.2011
Maria Rajakari (KD)
En osaa sanoa.
23.02.2011
Kerstin Tuomala (SKP)
Totta kai!
23.02.2011
Marko Hoikkaniemi (KD)
On moraalin ja uskottavuuden kannalta järkevää.
23.02.2011
Timo Räihä (KD)
Avoimuuden vuoksi.
22.02.2011
Ritva Mikkola (Kesk.)
Julkisen puolen kehittäminen vaatii yhteydenpitoa yritysmaailmaan, mutta minkään yksittäisen yrityksen etujen ajajaksi ei voi ryhtyä.
22.02.2011
Juha Väätäinen (PS)
Miksi ne pitäisi jättää pimentoon? Vilpinkö vuoksi?
22.02.2011
MIKAEL KORKMAN (M11)
Ehdottomasti sillä nyt monella virkamiehellä on yritystoimintaa joka kilpailee tavallisten yritysten kanssa ja johtaa monen pienen yrittäjän konkurssiin. Virkamiesten yrittäminen ja perheejäsenten yrittäminen pitää kieltää laissa ja asettaa kunnonn rangaistukset. Min 5 vuotta vankeutta.
22.02.2011
Heikki Tala (PS)
Kansalaisten pitää tietää edes jotain kytköksistä ja ysköksistä.
21.02.2011
Veikko Isoniemi (PS)
Nähtäisiin kuka on kenenkin asialla.
21.02.2011
Sirke Peltokorpi (PS)
Oman edun tavoittelun poistamiseksi.
21.02.2011
Tapani Karvinen (Pir)
Kyllä, etenkin ministereiltä.
21.02.2011
Jarmo Muhonen (SKP)
Eduskunnan korkeimmilla virkamiehillä on iso rooli päätöksen teossa, joten myös heidän kytkökset on ilmoitettava.
21.02.2011
Jääviydet näkyviin
21.02.2011
Markku Papinniemi (M11)
Avoimuutta voisi edelleen lisätä rekisteröimällä ja julkaisemalla kaikkien yhteiskunnallisissa tehtävissä toimivien vapaamuurareiden nimet. Tätä ovat vaatineet myös eräät EU-parlamentaarikot, jotka ovat huolissaan poliittisten vapaamuurareiden suuresta vaikutusvallasta Unionin keskeisissä instituutioissa, mutta luonnollisesti ei tällaisia vaatimuksia ole käsitelty. Suomen kunnallislakia ollaan muuttamassa poliitikkojen sidonnaisuuksien julkistamisen osalta (Kuntalehti 15/2010). Tarjolla on pakkoa ja vapaata harkintaa. Maan tapa on johtanut siihen, etteivät kansalaiset ole olleet edes kiinnostuneita sidonnaisuuksien vaikutuksista. Vaalirahajupakoiden vuoksi asia on onneksi tullut päivänvaloon. MIELESTÄNI KAIKKI SIDONNAISUUDET TULEE JULKISTAA SEKÄ KUNNALLISELLA ETTÄ VALTIOLLISELLA TASOLLA JA ON TEHTÄVÄ SELVÄT OHJEET ESTEELLISYYKSISTÄ LUOTTAMUSTEHTÄVISSÄ SEKÄ VALTION JA KUNTIEN VIRKAMIESTEN HYVÄKSYMISISTÄ VIRKOIHIN JA TOIMIIN. MYÖS AIEMMAT NIMITYKSET TULEE KYSEENALAISTAA, JOS RIIPPUVUUKSIA ESIINTYY. YRITYS- JA YHTEISÖRIIPPUVUUKSIEN LISÄKSI TULEE UUTEEN LAINSÄÄDÄNTÖÖN SISÄLLYTTÄÄ MYÖS SALAISTEN RYHMIEN KUTEN VAPAAMUURAREIHIN JA MM. BILDERBERG-RYHMÄÄN KUULUMISET.
20.02.2011
Jussi-Petteri Lappi (SKP)
Kansalaisilla on oikeus tietää, minkälaisia kytköksiä edustajilla ja virkamiehillä on.
20.02.2011
Marita Markkula (PS)
Kansanedustajien ja virkamiesten tulisi ilmoittaa kytkökset, jotta kansalaiset voisivat arvioida heidän päätöksentekonsa puolueettomuutta.
20.02.2011
Kristina Ljungqvist (PS)
Eipä siitä vahinkoakaan olisi.
19.02.2011
Tuomo Isokangas (PS)
Merkittävät kytkökset kyllä.
19.02.2011
Sippo Kähmi (SKP)
Suomessa rehottaa korruptio, joka on lakaistu maton alle. Fakta on, että kansanedustajapaikkoja ostetaan rahalla, jota tarjoavat toisaalta yksityiset tahot, toisaalta demarivetoinen ay-liike - tämän voi jokainen todeta jo nyt vaalirahoitusilmoituksista. Paljon kytköksiä kuitenkin jää vielä paljastamatta.
19.02.2011
Teemu Lahtinen (PS)
Korkeimpien virkamiesten osalta. Ei vahtimestareiden tietoja tarvita julkisuudessa.
18.02.2011
Tarja Juvonen (VP)
En hyväksy kytkykauppaa.
17.02.2011
Niina Simanainen (Vihr.)
Kannatan avoimuutta ja mielestäni kaikki tällaiset kytkökset tulisi olla julkista tietoa.
16.02.2011
Reijo Paananen (SDP)
Yritysmaailman kytkösten lisäksi on syytä julkistaa muutkin kytkökset (esim. itse olen SAK:n nykyisenä työntekijänä melkoisen kytköksissä ammattiyhdistysliikkeeseen).
16.02.2011
Saara Ilvessalo (Vihr.)
Avoimuutta on tässä asiassa lisättävä huomattavasti.
16.02.2011
Lana Kortie (IPU)
KANSANÄÄNESTYKSIEN KAUTTA VOIDAAN PARHAITEN JA TEHOKKAIMMIN VÄLTTÄÄ KORRUPTIOTA Mielestäni, voidakseen demokraattisesti hoitaa asioita eduskunnassa kansanäänestyksiä pitää järjestää, mutta ennen niitä kansalle pitää antaa riittävästi tietoja asioita esim. ydinvoimaloiden suhteen kansalle ei ole annettu riittävästi tietoja ennen mielipidetutkimusta, mutta siltikin kansanenemmistö on ollut ydinvoimaloita vastaan.
15.02.2011
Seppo Särkiniemi (Kesk.)
Mitä tarkoittaa "kytkös"? Koko edsutajantyö on intressien yhteensovittamista.
15.02.2011
Hannele Salava (SKP)
Korruptiota on kaikin tavoin ehkäistävä.
14.02.2011
Aapo Toivanen (SKP)
Tämä on yksi tärkeimmistä asioista korruption kitkemisessä.
14.02.2011
Tarja Filatov (SDP)
Avoimuus poliitikkojen ja korkeiden virkamiesten kohdalla parantaa demokratiaa ja tuo päätöksiin läpinäkyvyyttä. Myös kuntapäättäjien ja korkeiden virkamiesten kytkökset on syytä julkaista.
14.02.2011
Arto Viitaniemi (SKP)
Kytkökset pitää karsia kokonan.
14.02.2011
Anne Ruuskanen (SKP)
Ilmi tulleet lahjus- ja jääviysepäilyt puhuvat tässä yksiselitteistä kieltään!Yhteisistä kaikkia koskevista asioista päättävien ei pitäisi laulaa kenenkään muun kuin kansan lauluja!
14.02.2011
Mauri Jukarainen (SKP)
Sidonnaisuudet ilmoitettava.
14.02.2011
Riikka Söyring (IPU)
Kaikilta
14.02.2011
Terhi Peltokorpi (Kesk.)
Vain kansanedustajien ja johtavien virkamiesten osalta.
13.02.2011
Pekka Haavisto (Vihr.)
Kaikki sidonnaisuudet pitäisi olla läpinäkyviä. Uusi vaalirahoituslainsäädäntö on parantanut tilannetta tässä suhteessa. Vaalirahoituksella pitäisi olla katto.
13.02.2011
Antti Brunni (Vihr.)
Normaali ilmoitusasia.
13.02.2011
Jan Erik Finskas (IPU)
Ne pitää saada lakiin siten että siellä mainitaan ilmoitusvelvollisuus.
13.02.2011
Asko Julkunen (SKP)
On paikallaan vaatia kytkökset ilmoitettavaksi jo jääviyskysymyksen kannalta. Äänestäjien on hyvä myös tietää kenen lauluja ehdokas ja kansanedustaja laulaa!
13.02.2011
Iisakki Kiemunki (SDP)
Itse asiassa kansanedustajien pitää jo nykyisellään ilmoittaa sidonnaisuutensa.
13.02.2011
Tapio Sänkiaho (SKP)
Niitähän ei tässä olla kieltämässä, vaan ainoastaan vaaditaan ilmoitettavan.
13.02.2011
Eerin Rosenström (M11)
Tulisi ilmoittaa kenenkä pussiin pelaa. Puhdistaa ilmapiiriä, kun ei tarvi elää koko ajan valheessa ja paljastumisen pelossa.
13.02.2011
Minna Varis (Kok.)
jos itsensä jäävääminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa, kytkökset olisi hyvä ilmoittaa
12.02.2011
Pasi Palmulehto (Pir)
Virkamiehet tekevät paljon taustatyötä valtiovallan päätöksenteossa ja siten myös heidän kytkökset ovat asiaankuuluvia. Emme kaipaa päättäjiä jotka kusevat kansaa linssiin omien etujensa nimissä.
12.02.2011
Anita Birstolin (Vihr.)
Kaikki sidonnaisuudet on hyvä ilmoittaa
11.02.2011
Kai Leponiemi (M11)
Ehdottomasti,hehän päättävät tärkeistä asioista.
11.02.2011
Jaakko Koivula (Pir)
Vaatia aina voi. Jotenkin asiaa pitäisi myös pystyä valvomaan. Ideana kuitenkin hyvä. Korruptiota on kitkettävä kaikkialta.
10.02.2011
Ilkka Johansson (Vihr.)
Kansanedustuslaitos vai yritysmaailmanedustuslaitos...? Mieluummin ensimainittu.
10.02.2011
Pekka Simonen (Kok.)
Kannatan avoimuutta, mutta kohtuuden rajoissa. Sellaiset asiat, jotka voivat vaikuttaa/vaarantaa päättäjien riippumattomuuden, tulee olla julkisia.
10.02.2011
Juuso Aromaa (Vas.)
Hallinnon läpinäkyvyyden lisääminen on demokratian toteutumisen kannaltta äärimmäisen tärkeää.
10.02.2011
Iiro-Pekka Airola (Vihr.)
Kannatan kaikkea avoimuutta.
09.02.2011
Virkamiehillä on suuri valta lakiesitysten valmistelussa, joten yhtälailla heidän sidonnaisuutensa tulisi olla tiedossa jotta voidaan tarvittaessa kuulla myös muita osapuolia.
09.02.2011
Simo Lipsanen (M11)
Meillä on nyt ympäristöministeri joka on perheensä kautta kytköksissä kaivosfirmaan, joka alkaa pian ottaa talteen myös uraania. Kuulostaako muka sellaiselta henkilöltä jonka itse haluaisit päättävän ympäristöasioista?
09.02.2011
Kyuu Eturautti (Pir)
Totuudessa ei pitäisi olla pelättävää.
09.02.2011
Tärkeä tieto äänestäjille.
08.02.2011
Reko Ravela (Vas.)
Siis kyllä kaikkein keskeisissä/johtavissa asemassa olevien virkamiesten osalta, joita lienee enemmän muaalla kuin eduskunnassa.
08.02.2011
Harri Pasanen (M11)
On niitä kysymyksiä joista ei voi muuta kuin ihmetellä,miksi näin on saanut jatkua tähän asti.
08.02.2011
Heikki Skyttä (Kok.)
Kyllä, siinä tapauksessa että niillä on erityistä merkitystä päätöksenteon kannalta. Ei yrittäjyys kuitenkaan tee ihmisestä rikollista tai jääviä. Samalla logiikalla ei työväenkään tulisi olla mukana päättämässä työntekoon liittyvistä asioista.
07.02.2011
Tuomas Telkkä (Kok.)
Nykyistä sidonnaisuus- ja ilmoitusvelvollisuutta tulee edelleenkin jatkaa ja kehittää.
07.02.2011
Kalevi Satopää (VP)
Mitä salaamista niissä pitäisi olla.
07.02.2011
Sirkka-Liisa Pinola (Vas.)
Ilman muuta. Olisi huomattavasti helpompi äänestää sellaista henkilöä jolla ei ole kyseenlaiasia kytköksiä. Saataisiin samalla tuomittua ne, jotka ovat toimineet rikollisesti.
07.02.2011
Elina Lämsä (Kesk.)
Sidonnaisuudet tulisi ilmoittaa. Se avaa äänestäjän mahdollisuutta nähdä, missä kaikkialla kansanedustaja/virkamies vaikuttaa, millaisia arvoja hän mahdollisesti kannattaa ja minkä asioiden puolesta toimii.
06.02.2011
Reijo Kortelainen (Kok.)
Hyväksyttävistä kytköksistä pelisäännöt olisivat tarpeen.
06.02.2011
Tarja Kasurinen (M11)
Ensimmäinen kommenttini ja ihan siksi, että tämä on niin tärkeä pointti: Nimenomaan myös virkamiesten kytkökset pitää syynätä tarkoin, sillä hehän oikeasti näyttävät olevan lainsäätäjiä. Ainakin Paula Risikon kommenteista on voinut näin päätellä.
06.02.2011
Rajoitukset ja ehdottomat vaatimukset aiheuttavat sen, että niitä aletaan kiertää. Ihmisluonto vain on sellainen. Oikea tapa on tuoda avoimuutta rehellisyyttä politiikkaan muilla keinoin.
06.02.2011
Ilmoitus velvollisuuden laiminlöynnistä sanktio.
25.01.2011
Nykynen uusi lakihan edellyttää ilmoituksia. Ei tässä ole mitään epäselvää jos kansanedustajaksi valittu toimii lain ja asetusten mukisesti. Kysymyksessähän on luottamustehtävä : )
17.01.2011
Virkamiehet on virkamiehiä eli heillä ei ainakaan pitäis olla valtaa. Sen sijaan kansanedustajiltä tälläistä voidaan vaatia mahdollisten jääviyksien selvittämiseksi ja myös kytkökset julkiseen sektoriin pitäis samasta syystä ilmoittaa aivan yhtä lailla.
16.01.2011

Puolue tai yritys, mainosta tässä.