Selaat Sosiaalisen Vaalikoneen vanhaa versiota. Klikkaa itsesi uuteen vaalikoneeseen.

Sosiaalinen Vaalikone

Sosiaalinen vaalikone Facebookissa

  • luo uusia kysymyksiä
  • talleta vastauksesi
  • kommentoi kysymyksiä
-> Kunnallisvaalit 2012

Pitääkö elintasosta tinkiä ympäristön hyväksi?
Alue: Koko maa
Pisteet: 11
Tekijä:
Tehty: 06.02.2011
Vastausten jakautuminen vaihtoehdoille:
Se on välttämätöntä vaikka se vaatisi suuriakin muutoksia.43.0%
46.0%
Kyllä, jos se tehdään helpoksi.23.0%
22.8%
Ympäristöä voidaan suojella, mutta elintasoa ei saa laskea.20.8%
22.8%
Ei! Elintasoa pitää kasvattaa.1.5%
3.2%
Ei mikään annetuista vaihtoehdoista11.8%
5.2%
Ehdokkaiden vastaukset
Facebook käyttäjien vastaukset
Yhteensä 746 vastausta

Facebook käyttäjien ja ehdokkaiden kommentteja

Toni-Petri Tiilikainen (Pir)
Suuret muutokset pitää pyrkiä saamaan aikaan ihmisten aloitteesta - ei pakottamalla.
12.04.2011
Olli Kingelin (Pir)
Pitäisi selvittää, mikä yhteys elämisen laadulla ja ympäristövaikutuksilla on. On tähdättävä kestävään olemassaoloon (kaihdan sanaa kehitys, joka menee liian helposti sekaisin sanan kasvu kanssa). Hiilidioksidi ei ole ongelma vaan suuren mittakaavan huijaus, joka vetää huomion pois todellisista ongelmista.
11.04.2011
Ympäristölle kestävät ratkaisut on tehtävä ihmisille helpoimmiksi ja halvimmiksi ratkaisuiksi - en luota niin suureen asennemuutokseen, että muuten onnistuttaisiin.
07.04.2011
Anja Seitakumpu (IPU)
Elintaso voidaan pitää samana, mutta vastuuseen on laitettava teollisuuslaitokset ja muut vastaavat toimijat. Nämä teollisuusalat ne tuotteet tekevät ja ovat suurinpia saastuttajia. Samoin on vaadittava tuotteille aika, jonka sen tulee vähintään kestää. Nykyisin kaikki on vain kertakäyttötavaroita, jotka kestävät vain vähän aikaa. On saatava aikaan sellainen tilanne, että esim. kodinkoneita ja muita laitteita kannattaa korjauttaa. Nykyisinhän korjaus on niin kallista ja kenties peräti mahdotonta niin, että kannattaa ostaa uusi tuote ja tämä on aivan väärä suuntaus. On se kummallista, että kuluttajaa syyllistetään eihän kuluttaja niitä tuotteita valmista, vaan teollisuus.
03.04.2011
Mari Palmulehto (Pir)
Ympäristön tuhoutuminen johtaa vääjämättä myös elintason laskuun tulevaisuudessa. Jatkuva elintason nousu ympäristön kustannuksella tulisi pysäyttää niin kauan kun jotain on vielä tehtävissä.
03.04.2011
Elintasosta ei tarvitse tinkiä ympäristön hyväksi koska elintaso on tuotettu taloudellinen ylijäämä jaettuna tuotantokustannuksilla joita voidaan laskea.
29.03.2011
Joonas Mikael Mäkinen (Pir)
Elintaso ja ympäristön hyvinvointi eivät ole välittömässä ristiriidassa.
23.03.2011
Hannu Ikonen (IPU)
Teemme kaiken vasta pakon edessä.
23.03.2011
Oikeastaan on sama mitä me tai poliitikot haluavat, sillä maailman rajallisuus tulee pakottamaan meille rajat - ja noista rajoista on jo selviä merkkejä maailmalla. Omilla www.samassaveneessa.info -sivuillani olen näitä asioita pohtinut paljonkin.
23.03.2011
Ritva Toivonen (Kok.)
Kestävää kasvua pitää rakentaa mm biotalouden pohjalta. Tähän meillä on hyvät lähtökohdat olemassa.
21.03.2011
Petteri Alasuutari Aapo (Pir)
Ennen pitkää emme muuta voi. Jatkuva, kiihtyvä kasvu (sitähän talouskasvumme pyrkii olemaan) on ihan yksinkertaisesti mahdollisuus rajallisessa maailmassa.
21.03.2011
Ulla-Riikka Vuorinen (VP)
maapallo ei muuten kestä tätä!
18.03.2011
Minna Remes-Sievänen (Vihr.)
...mutta se voitaisiin tehdä helpommaksi ja houkuttelevammaksi.
16.03.2011
Henry Vistbacka (Pir)
Tai siis, niin no. Voidaan me mun puolesta myös olla tinkimättä ja kantaa sitten mahdolliset seuraukset. Ei siinä, kyllä mä uskon teknologian voittokulkuun ja inhimilliseen visionäärisyyteen - puhtaampi, kestävämpi teknologia kehittyy jatkuvasti. Pidän kuitenkin tarpeellisena tinkiä turhasta törsäämisestä, myös siksi että se vyyhtiytyy tiedepohjaisempaan luontosuhteeseen, jossa käsitämme ihmisen luonnon jakamattomana osana. Emme voi loputtomiin nussia paskaksi ympäristömme kantokykyä. Tai siis voimme, mikäli kollektiivinen joukkoitsemurha kiinnostaa.
14.03.2011
Pekka Saarnio (Vas.)
Jotkut saattaisivat tinkiä elintasostaankin, mutta keinovlikoima on toteutettava niin, että köyhimmätkin tulevat toimeen ja että heidän asemansa kohentuu.
11.03.2011
Jani Korhonen (Pir)
Jättäisin tämän jokaisen henkilökohtaisesti päätettäväksi.
09.03.2011
Harri Moisio (Vas.)
elintaso vaan jakaantuu liiaksi rikkaisiin ja köyhiin - siksi tämäkään kysymys ei ole yksiselitteinen
06.03.2011
Nykyisin elintasoa mitataan asioille, jotka eivät liity hyvinvointiin millään tapaa. Materiaalisesta elintasosta on varaa ja pakko tinkiä melko lailla tulevaisuudessa. On hyvä totuttautua ajatukseen jo nyt. Eri vero- ja tukimuodoilla voidaan tehdä käytäntöön siirtyminen kuluttajille helpoksi.
06.03.2011
Mirka Muukkonen (Vas.)
On tarjottava porkkanaa ja vaihtoehtoja, ei keppiä ja rangaistuksia.
06.03.2011
Antti Kurvinen (Kesk.)
Muuten maapallomme ei kestä!
06.03.2011
vaan mistä köyhä enää tinkii?
06.03.2011
Urmas Mikkonen (Sen.)
Ympäristön suojelua tehtäköön vihrein vapaaehtoisvoimin, ei valtion varoin.
03.03.2011
Eivät ristiriidassa keskenään.
02.03.2011
Elintasosta varmaan voidaan tinkiä, mutta yksittäiselle henkilölle, perheelle ei tästä saa tulla suurta uhrausta.
28.02.2011
Tuomas Roito (SKP)
Rikkaiden kerskakulutuksesta pitää ja on varaa tinkiä.
27.02.2011
Pirkko Häli (KD)
Jatkuva kasvun vaatimus on kestämätön odote. Ympäristö ei kestä nykymenoa kauan. Jokaisen tulee ymmärtää oma vastuunsa, myös edustuslaitoksen.
27.02.2011
Isomaa Mika (Pir)
Syökää kasviksia, tukekaa paikallistuotantoa ja superfoodeja (ravintoaineet tiiviimmässä - ekologisempaa roudata).
27.02.2011
Kaarina Kailo (Vas.)
Tulee tinkiä, mutta varallisuuden mukaan. Mitä rikkaampi ihminen on, sitä enemmän hänen tulee tinkiä. Valtaosan suomalaisista tulee tinkiää mm. pidättäytymällä turhasta kulutuksesta. Kaikista pienituloisempien elintasoa tulee korottaa. Heillä ei ole mistä tinkiä.
27.02.2011
Ana María Gutiérrez Sorainen (Vihr.)
Jokaisella on eri käsitys hyvästä elintasosta. Elintason laatu on aivan eri luokka maailman eri kolkissa. Suomessa olemme etuoikeutettuja ja jokainen voisi helpottaa elämänsä hankimalla vähemmän. Kuinka sen voi tehdä, kun meitä patistetaan ostamaan, jotta meidän yrittäjät selvityisivät kovassa kilpailussa? Mielenkiintoinen kysymys.
27.02.2011
Paula Mehto (Vas.)
Talouskasvua täytyy olla, mutta tämä nykyinen aggressiivinen muoto ei ole enää tervettä.
27.02.2011
Dorrit Näsi (Pir)
Elintaso ei ole suoraan verrattavissa ekologisuuteen. Elintasoa pitää kehittää ekologiempaan suuntaan, mutta siitä ei ole pakko tinkiä.
26.02.2011
Jouni Tirkkonen (PS)
Pitkällä tähtäimellä elintasosta joudutaan tinkimään ympäristön hyväksi.
26.02.2011
Saska Tuomasjukka (Vihr.)
Tarvitsemme kohtuutaloutta, jossa kasvu ei ole tavoite, vaan hyvinvointi. Kyse ei ole "vain" ympäristöstä, vaan koko inhimillisen elämän perusedellytyksien säilyttämisestä.
24.02.2011
Ville Laaksonen (M11)
Ihminen on riippuvainen ympäristöstään, joten puremme vain omaa nilkkaamme jossemme huolehdi että meillä on myös tulevaisuudessa elämää hyvin kannatteleva ympäristö. Myös öljyn hinnan noustessa kaiken energian kokonaishinta tulee nousemaan ja tällöin joudumme jokatapauksessa tinkimään elintasosta. Mutta uusiutuvaan energiantuotantoon panostamalla ehkäisemme elintason suuren tippumisen.
24.02.2011
Ympäristön suojelemiseksi elintasosta joudutaan jatkossa tinkimään tavalla tai toisella.
24.02.2011
Arto Lahti (KD)
Olen toiminut näin koko ikäni. Syön lähinnä kasviksia, ajan pyörällä ja bussilla sekä panostan myös itse vaihtoehtoisiin energiamuotoihin. Puheet eivät auta tarvitaan tekoja!
24.02.2011
Veronica Rehn-Kivi (RKP)
Ympäristöä voidaan suojella ja energiankulutusta vähentää pienillä käyttötottumusmuutoksilla, jotka eivät juurikaan vaikuta elintasoa alentavasti.
23.02.2011
Satu Koskela (SDP)
Kyllä pitäisi ja se olisi tehtävä helpoksi.
23.02.2011
Pentti Kallio (Vas.)
Me emme tarvitse kaikenlaisia shampanjavispilöitä ym vipperöitä jokapäiväiseen elämään.
23.02.2011
Kerstin Tuomala (SKP)
Ihmiskunta ei selviä jos rikkain puoli kuluttaa monta maapallollista. Tuloerojen on kavennettava niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
23.02.2011
Oili Harjula (M11)
Elämäntapamme vaingoittavat ympäristö tällä hetkellä, Taapainoon pääseminen kyllä onnistuu.
23.02.2011
Ilkka Taipale (SDP)
1970- luvun elintaso oli meillä ihan riittävää
22.02.2011
Hannu Ketoharju (SKP)
Pitää leikata kerskakulutuksesta ja sotilasmenoista. Samalla on muutettava koko länsimainen jatkuvaan talouskasvuun perustuva elämäntapa. Nykyinen fossiilikapitalismi on korvattava toisenlaisella yhteiskunnalla, jossa tuotanto pannaan palvelemaan ihmistä, eikä ihminen tuotantoa. Tarvitaan 2000-luvun sosialismi.
22.02.2011
Pia Monaco (KD)
Ympäristö on otettava paremmin huomioon.
22.02.2011
Marjatta Herrala (IPU)
Ympäristöä saastuttaa kemikalisaatio, jota pitää vähentää eri tavoin. Ydinsaasteiden vaikutuksia pitää tutkia ja ydinlaitokset sulkea.
22.02.2011
Juha Väätäinen (PS)
Helppoahan se tule olemaan itsekkäälle ihmiselle, mutta....
22.02.2011
MIKAEL KORKMAN (M11)
Nyt on jo liikaa vihreitä veroja jotka pahentavat meidän kilpailukykyä, nyt teollisuus karkaa jo ulkomaille kiihtyvällä vauhdilla.
22.02.2011
Christel Liljeström (RKP)
On todellakin useampi asia jota voitaisiin tehdä ilman suurtakaan muutosta. ihmisten on vain saatava silmät auki.
22.02.2011
Heikki Tala (PS)
Näin tulee käymään, halusimme sitä eli emme.
21.02.2011
Miriam Sato Ramírez (Vas.)
Olisi aika kunnioita talvi ja vähentää ?kesähelle? olohuoneesta , eli lämpötila alas kotitaloudestakin
21.02.2011
Veikko Isoniemi (PS)
Ympäristöstä pitää aina pitää huolta, koska siinä on myöskin hyvinvointimme perustaa.
21.02.2011
Jarmo Muhonen (SKP)
Tehokkaat toimet vaativat varmasti tuntuvia muutoksia tavallisenkin kansalaisen kohdalla.Elintason alentuminen ei välttämättä vaikuta elämänlaadun heikentymiseen.
21.02.2011
Outi Kontio (Kok.)
Mitä tarkoittaa elintaso? Jos kuluttamisen vähentäminen on tinkimistä, se on välttämätöntä!
21.02.2011
Anniina Kostilainen (Vihr.)
Emme voi jatkaa nykyistä kulutusjuhlaa, sillä se ei ole kestävällä pohjalla. Kulutusta on hillittävä ja suunnattava luonnonvaroja vähemmän tuhlaavaan suuntaan, kuten kulttuuriin ja palveluihin.
21.02.2011
Tuija Ketonen (PS)
Turhasta pröystäilystä voi hyvin luopua ympäristön vuoksi, mutta normaalin elämän elintasosta ei kenenkään tarvitse alkaa tinkiä.
21.02.2011
Eivät ole ristiriidassa välttämättä keskenään
21.02.2011
Markku Papinniemi (M11)
Suomen ei tule maksaa suhteetonta osuutta vaan kilpailuasemaa ei saa vääristää tekemällä enemmän kuin muut maat. Hallituksen ilmastoraportin strategiset vaihtoehdot on saatava kunnollisella tiedottamisella kansalaiskeskustelun piiriin ja kansan tulee päästä itse päättämään todellisista vaihtoehdoista sitovalla kansanäänestyksellä. Maapallon väestönkasvun mukanaan tuoma massamuutto kuluttaa luontoa ja tuhoaa kulttuureja ja kieliä. Massamuuttoa ei edes olla yritetty pysäyttää. Luonnon ja kulttuurien murentuminen on ollut väistämätöntä. Sosiaalisia ongelmia esiintyy sekä muuttajien lähtö- että tulopäässä. Valtiot, jotka muodostuvat useista etnisistä, kielellisistä ja uskonnollisista ryhmistä muodostuvat lopulta konfliktiherkiksi. Maahanmuuttopolitiikkaa tulee järkevöittää. mm. maahanmuuttajien omatoimisuutta lisäämällä. Peräänkuulutan vastuullista ja rakentavaa keskustelua myös monikulttuurisuuteen liittyvistä ongelmista ja lieveilmiöistä. Lisätietoa aiheesta löydät osoitteesta: http://markkupapinniemi.nettisivut.fi/ohjelma/maahanmuuttopolitiikan_jarkeista/
20.02.2011
Marita Markkula (PS)
Nykyinen elintaso ei ole ainakaan useimmilla niin korkea, että sitä voitaisi laskea. Suomen olosuhteista johtuen esimerkiksi energiankulutuksemme on pakko olla tietyllä tasolla ja haja-asutusalueilla on käytettävä omaa autoa, koska julkista liikennettä ei ole.
20.02.2011
Auli Laine (Vihr.)
Mikä on jollekin suuri muutos on toiselle hyvin pieni. Vrt esim. kakkosautosta tai vesivessasta luopuminen.
20.02.2011
Satu Immonen (Pir)
Elintasosta voisi tosiaan tinkiä ympäristön hyväksi. Sen pitää kuitenkin olla vapaaehtoista. Lisäksi korkea elintaso tarkoittaa eri ihmisille eri asioita.
20.02.2011
Mikko Särelä (Pir)
Ympäristön parantaminen nostaa elintasoa, ei laske.
20.02.2011
Kristina Ljungqvist (PS)
Jokaisen tulisi miettiä omalta kohdaltaan se tapa, jolla hän osallistuu ympäristön säästämiseen. En pidä mistää pakotteista. Toisen on helppo tinkiä lomalennoista, toisen autoilusta ja kolmannen lajitella kunnolla jätteensä. Pääasia, että jokainen kantaaa kortensa kekoon jollakin tavalla.
19.02.2011
Anne Liinamaa (Vihr.)
Kyllä, mutta elintasosta tinkimisellä tarkoitan sitä, että kulutusta siirretään tavaroiden ostamisesta palveluiden käyttämiseen. Ja sehän ei välttämättä tarkoita varsinaisesti elintasosta tinkimistä.
19.02.2011
Tätä kysymystä voi tarkastella monesta näkökulmasta. Toisaalta ympäristöä voi suojella ilman, että elintasosta tarvitsee tinkiä, mutta toisaalta elintasosta saattaa myös joutua tinkimäänkin.
19.02.2011
Marianne Koivisto (PS)
Elintason tinkiminen on eri yhteiskuntaluokissa eriarvoista. Köyhän elintasosta ei ole varaa tinkiä, rikkaan sensijaan voisi vähän tinkiäkin
19.02.2011
Katja Andrejev (Vihr.)
Erityisesti turha yksitysautoilu, ja kaukomaille suuntautuva turismi ovat suuria ja turhia ympäristörasitteita, joiden määrää tulisi mahdollisuuksien mukaan vähentää.
19.02.2011
Sippo Kähmi (SKP)
Ikävä tosiasia on, että lähes jokainen Suomessa elää yli luonnon kestävyyden rajojen - minäkin, sillä nykyisessä mallissa vaihtoehtoja ei ole. Kysymys on sinänsä harhaanjohtava, että ongelmana on juuri se miten elintaso määritellään ja tuotetaan: nykyisessä mallissa hyvinvointimme on suoraan sidottu talouskasvuun ja siten kasvavaan epäekologisuuteen. Tarvitaan yhteiskunta, jossa elintaso - siis ihmisen hyvinvointi - tuotetaan kokonaan eri tavalla ja luovutaan järjettömästä talouskasvun tavoittelusta sen itsensä vuoksi.
19.02.2011
Reija-Riikka Stenbäck (Vihr.)
Monet ympäristöä suojelevat valinnat pystytään tekemään helpoiksi, eikä elintason välttämättä tarvitse laskea. Riippuu elintason määrittelytavasta ja myöskin hyvän elämänlaadun määritelmästä.
18.02.2011
Vaili-Kaarina Jämsä-Uusitalo (PS)
Tavaroiden tulee olla korjattavia, ja näin ollen pitkäikäisiä.
18.02.2011
Miska Paulorinne (SDP)
Mielestäni nämä eivät ole vastakohtia. Elintason kasvaminen ymmärretään väärin ja uskonkin, että ympäristön huomioon ottaminen itseasiassa parantaisi elintasoa pitkällä aikavälillä
18.02.2011
Niina Simanainen (Vihr.)
Uskoisin, että elintasosta - erityisesti turhasta kulutuksesta - voidaan tinkiä ja ympäristön kannalta tämä on todennäköisesti jossain määrin välttämätöntä. Toisaalta voi ajatella, että kulutuksen vähentäminen ei välttämättä laske elintasoa. Riippuu siitä kuinka elintasoa määritellään.
16.02.2011
Saara Ilvessalo (Vihr.)
Joudumme tinkimään elintasostamme ympäristön suojelemiseksi, mutta sen ei pidä tarkoittaa onnellisuuden vähentymistä - Pikemminkin päin vastoin.
16.02.2011
Lana Kortie (IPU)
Roskat on vietävä roskikseen eikä niitä saa jättää mätänemään muualle. Kyllä sen verran on ponnistettava. Mutta talouskasvua ei saa laskea, talouskriisin takia. Siis vastaus riippuu siitä, mikä ympäristöön liittyvä asia on kyseessä. Ei asiasta voi päättää globaalisesti vaan konkreettisesti.
15.02.2011
Satu Kortelainen (SKP)
Pienistä muutoksista voisi aloittaa.
15.02.2011
Ihmisen on opittava elämään sopusoinnussa luonnon kanssa.
14.02.2011
Jarkko Silén (SKP)
Elintasoa voidaan ja pitää samaan aikaan lisätä, kunhan muistetaan että tulot ja kuluttaminen eivät ole sama asia kuin elintaso.
14.02.2011
Pienillä muutoksilla voisi aloittaa.
14.02.2011
Aapo Toivanen (SKP)
Kyllä, mutta ei heikoimmin pärjäävien kohdalla. Nykyinen kulttuuri ihannoi korkeaa elintasoa, jolloin tarkoituksella alhaisessa elintasossa elävät leimataan jopa epäonnistujiksi. Medialla ja mainostajilla on tässä asiassa suuri rooli.
14.02.2011
Armi Lindell (Vas.)
Ei kaikilla ole elintaso sellainen, että siitä voisi enää tinkiä ympäristönkään hyväksi, joten näissä vaatimuksissa pitää olla hyvin tarkkana keneltä on viemässä ja mitä. Maksajina ja kärsijöinä ei saa olla köyhät ja pienituloiset.
14.02.2011
Henna Pisto (SDP)
Moni varmaan tekisi sen mielellään jos se olisi helppoa, eikä siitä koituisi lisäkustannuksia.
14.02.2011
Tarja Filatov (SDP)
Ympäristönsuojelu on osa elintasoa. Saastuneessa ympäristössä on vaikea elää hyvää elämää. Elintaso ja ympäristönsuojelu eivät ole toisilleen lähtökohtaisesti vastakkaisia.
14.02.2011
Mauri Jukarainen (SKP)
Krääsää on jo yllinkyllin.
14.02.2011
Anne Ruuskanen (SKP)
Elintasohan ei todistetusti ole sama asia kuin elämänlaatu.Eli elintason madaltaminen parantaa parhaassa tapauksessa elämänlaatua, kun sisältö muuttuu olennaisemmaksi kuin määrä!Elintarvikkeet ja vaikkapa lääkkeet ovat tässä asiassa hyvä esimerkki määrän ja laadun eroista.Mitä etua on siitä että markkinapöydät notkuvat erityyppisiä tuotteita, jos siellä joukossa ei ole yhtä ainutta edullista ja ihmisen terveyden kannalta kiistattomasti sopivaa tarjolla?
14.02.2011
Camilla Kantola (SKP)
Mitä on elintaso? Ihminen voi elää tasokkaasti ja ympäristöystävällisesti yhtä aikaa. Kulutuksen määrä ei välttämättä kuvaa elämisen tasoa.
14.02.2011
Kaija Kiessling (SKP)
köyhän elintasossa ei ole enää tionkimistä - mutta ökyilysta tulisi tehdä lähes rikos!
14.02.2011
Juha Kovanen (SKP)
Kerska- ja ökykuluttamisen ihannointi pois. Maapallo ei kestä rikkaiden maiden kulutuksen aiheuttamaa kuormitusta. Suomalaisella toimeentulotuella elävät ihmiset eivät kuulu ylikuluttaviin. Heidän asemaansa on parannettava radikaalisti. Ylikuluttavat on helppo tunnistaa, uskallusta se kyllä vaatii. Asevarustelu on lopetettava.
14.02.2011
Marko Kosunen (Vihr.)
Riippuu siitä miten elintaso määritellään. Kulutuksesta pitää tinkiä, mutta kulutus ja elinatso eivät ole synonyymejä.
13.02.2011
Liisa Virtanen (Vihr.)
Yksityisautoilua pitää kaupungeissa ja lyhyillä matkoilla vähentää, lentomatkailun hintoja nostaa, uutta ympäristöä säästävää tekniikkaa ottaa käyttöön, vaikka siihen investointi vaikuttaisi elintasoon. Lihankulutusta pitää vähentää. Vihreiden vanha iskulausehan on "Enemmän aikaa, vähemmän roinaa." Pieniä ympäristötekoja omassa arjessa pitää tehdä koko ajan.
13.02.2011
Liisa Virtanen (Vihr.)
Yksityisautoilua pitää kaupungeissa ja lyhyillä matkoilla vähentää, lentomatkailun hintoja nostaa, uutta ympäristöä säästävää tekniikkaa ottaa käyttöön, vaikka siihen investointi vaikuttaisi elintasoon. Lihankulutusta pitää vähentää. Vihreiden vanha iskulausehan on "Enemmän aikaa, vähemmän roinaa." Pieniä ympäristötekoja omassa arjessa pitää tehdä koko ajan.
13.02.2011
Asko Julkunen (SKP)
Sillä huomautuksella, että kaikkien on mahdotonta enää tinkiä elintasostaan tai muuten he lakkaavat elämästä. Sellaisten joiden on mahdollista tinkiä elintasostaan on myös se tehtävä, eikä vian jeesusteltava!
13.02.2011
Pekka Järvinen (Vas.)
Jos ihmiset oppivat kohtuuden kulutuksessa, se ei laske elintasoa mutta ekologisuus lisääntyy.
13.02.2011
Tapio Sänkiaho (SKP)
Ei se edes vaadi suuria muutoksia, jos se tehdään oikein. Siksi en vastaa välttämättömän vaihtoehdon sanamuotoa.
13.02.2011
Heidi Tuominen (SKP)
Tämä tulee varmasti välttämättömälksi aikanaan. Nyt lähtisin kannustuslinjalta
13.02.2011
Ville-Veikko Mastomäki (Vihr.)
Materiaalisen elintason laskeminen ei ole itseisarvo. Meidän tulee asettaa kaikki ihmisen toiminta tasolle, jossa ilmastonmuutos voidaan pysäyttää ja luonnonmonimuotoisuus suojella. Jos tämä johtaa ajoittaiseen tai jatkuvaan materiaalisen elintason laskuun on se mielestäni hyväksyttävä.
13.02.2011
Eerin Rosenström (M11)
Hyvinvointi tulee tehdä kestävällä pohjalla, siis tuotteita jotka kestää pitkään ja ovat taloudellisia käyttää. Tällöin resursseja ei mene turhan kertakäyttöroskan tekemiseen. Kertakäyttökulttuuri tuhjoaa ympäristön. On tehtävä laatua, kerralla kunnollinen.
13.02.2011
Jetro Vesti (Pir)
Jos nykyinen ympäristön rasitustaso jatkuu niin ihmiskunnalla ei ole pitkää tulevaisuutta. Elintaso pystytään turvaamaan myös ympäristön kannalta kestävästi, mutta se vaatii suuria muutoksia talouden rakenteisiin.
13.02.2011
Jaakko Koivula (Pir)
Ympäristön suojeleminen nostaa elintasoa. Yhdet stereot vähemmän ovat paljon pienempi menetys, kuin jos Suomesta loppuu puhdas uimavesi tai monipuolinen luonto.
13.02.2011
Tarja Myllärinen (Kok.)
Ympäristön suojeluun, ilmastotalkoisiin ym. osallistuminen pitää tehdä tiedon tasolla helpoksi ja tunnetasolla palkitsevaksi. Ihmisten ympäristötietoisuutta pitää lisätä ja kannustaa ratkaisukeskeisesti tekemään itse jotakin: ei lamaannuta ilmastonmuutoksen edessä, vaan tehdään jotakin! Ihan kaikki!
13.02.2011
Minna Varis (Kok.)
pienistä muutoksista on parempi lähteä liikkeelle, muutosvastarinta voisi paremmin pysyä aisoissa
12.02.2011
Latekoe Lawson Hellu (Vihr.)
Ympäristön hyväksi tulee tehdä paljon asioita, se voi vaatia myös elintasosta tinkimistä. Mutta esimerkiksi yksityisautoilusta ei tule pitkien välimatkojen pohjoisessa rankaista. Sen sijaan etelässä voidaan ottaa käyttöön mm. ruuhkamaksut.
12.02.2011
Pasi Palmulehto (Pir)
Teoriassa elintasosta voitaisiin mielestäni tinkiä hieman silloinkin, kun muutokset eivät olisi helppoja. En kuitenkaan usko sen vaikutuksiin ja mahdollisuuksiin läheskään samoissa määrin, kuin silloin jos muutoksista pyritään tekemään mahdollisimman helppoja.
12.02.2011
Jarmo Puskala (Vas.)
Ilmastonmuutoksen torjumiseen eivät riitä pelkät määräykset ja maksut, vaan tarvitaan rakennemuutosta. Kestävien muutosten aikaansaamiseksi muutosten lähtökohtana tulisi olla pyrkimys mahdollisimman pieniin elintasovaikutuksiin. Vaikeitakin ratkaisuja on varmasti tehtävä, sillä jos ilmastonmuutosta ei saada estettyä, sen vaikutukset elintasoomme ovat huimasti vahingollisempia kuin mitkään toimet sen hillitsemiseksi.
12.02.2011
Raisa Ranta (Vas.)
Nykyinen jatkuvaan talouskasvun vaatimukseen perustuva talousjärjestelmä ei ole kestävä. Työllisyys ja hyvinvointi tulee turvata myös ilman jatkuvaa kasvua ja järjestelmää tulee määrätietoisesti pyrkiä muuttamaan niin, että talouden kokoa voidaan pienentää ja elintapamme mukauttaa maapallon kantokyvyn mukaiseksi. Ensi tilassa BKT:n tilalle on otettava inhimillisemmät hyvinvoinnin mittarit. Ympäristö ei yksinkertaisesti kestä nykymenoa ja jos emme itse ole kykeneväisiä hallittuun muutokseen, se tapahtuu joka tapauksessa tuoden tullessaan tarpeetonta inhimillistä kärsimystä.
11.02.2011
Anna Kontula (Vas.)
Elintason tavoittelusta on siirryttävä elämänlaadun parantamiseen. Maapallo ei kestä jatkuvaa kasvua ja turhaa tavaraa.
11.02.2011
Ilkka Johansson (Vihr.)
Jokaisella on varaa osallistua ympäristön suojeluun.
10.02.2011
Eetu Rantakangas (Pir)
Mielestäni elintasosta tinkiminen ja ympäristö eivät ole suorassa korrelaatiossa keskenään. Elintasoa voi hyvinkin ylläpitää, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö elintaso voisi tulla myös ympäristölle ystävällisemmistä asioista, kuten palveluista tuotteiden sijaan. Esimerkiksi ravintolassa käynti voi nostaa omaa elintasoa, koska ei tarvitse itse valmistaa ruokaa, mutta toisaalta ravintolan keittiössä ruoka saatetaan valmistaa myös tehokkaammin suurille massoille, kuin mitä kotikeittiössä.
10.02.2011
Elina Lepomäki (Kok.)
Elintason parantaminen ja ympäristöstä välittäminen eivät ole välttämättä ristiriidassa. Hyvän elintason tavoittelemiseen kuuluu teknologinen kehitys jonka ansiosta myös ympäristönsuojelu on muuttunut helpommaksi viimeisten vuosikymmenten aikana.
10.02.2011
Risto Pietiläinen (Vihr.)
Elintasoa voi olla myös turhasta luopuminen, mutta kokonaisuutena kaikki ei voi kasvaa loputtomiin ja luonnon kantokyky on huomioitava päätöksissä.
10.02.2011
Pekka Simonen (Kok.)
Kannatan järkivihreyttä. Lähtökohtaisesti se ei tarkoita kurjuutta, vaan pieniä vapaaehtoisia valintoja ja myös monia uusia mahdollisuuksia.
10.02.2011
Juuso Aromaa (Vas.)
Koko ihmiskunta elää nykyään rankasti yli varojensa. Materiaalisen elintason lasku on tulevaisuudessa todellisuutta. Kysymys on siitä, miten tähän valmistaudutaan. Jos haasteeseen vastataan jo nyt, emme joudu tekemään paniikkiratkaisuja myöhemmin.
10.02.2011
Iiro-Pekka Airola (Vihr.)
Itse uskon, että emme tarvitse nykyistä elintasoa ja kulutusjuhlaa. Vähempikin riittää. Meidän täytyy huomioida luonnonvarojen rajallisuus ja elää sen mukaan.
09.02.2011
Piia Risku-Myllyharju (Vihr.)
kestävää kehitystä: maailman pitää mennä eteenpäin,mutta ympäristöä entistä vaalivammalla tavalla.
09.02.2011
Eveliina Asikainen (Vihr.)
Kyllä, jonkin verran ja se pitää tehdä helpoksi kansalaisille. Ja toisaalta ympäristöä säästävät elämänmuutokset eivät välttämättä tarkoita elintasosta tinkimistä, vaan voivat parantaa elämänlaatua.
09.02.2011
Otso Ylönen (Vihr.)
Elintasosta ei välttämättä yleisesti ottaen tarvitse tinkiä, jos toimimme fiksusti ja rakennamme tulevaisuutemme vihreän teknologian ja talouden varaan.
09.02.2011
Simo Lipsanen (M11)
Jos se tehdään helposti. Turha mussuttaa "syökää luomua" jos luomu maksaa 50% tavallista enemmän.
09.02.2011
Riitta Koskimies (Vihr.)
Suomen tapaisen maan kulutus on tuhlailevaa.
09.02.2011
Ville Hautakangas (Pir)
Porkkanaa eikä keppiä. Verohelpotukset esimerkiksi energiansäästöstä tai maatuvasta pakkausmateriaalista luovat markkinoita näille, rangaistusverot ja pakkomaksut sen sijaan vievät rahaa, joka muuten pyörittäisi taloutta.
08.02.2011
Auvo Rouvinen (Vas.)
Ellei ympäristöä huomioida, elintaso laskee automaattisesti resurssien loputtua. Joukkotuhon estämiseksi joudumme kehittämään uutta vihreää teknologiaa.
08.02.2011
08.02.2011
Petri Lagus (Pir)
Elintaso nousee kun ympäristö paranee.
08.02.2011
Raine Luomanen (Kok.)
Asiat eivät ole ristiriidassa.
08.02.2011
Reko Ravela (Vas.)
Materiaalisen elintason sijaan pitäisi painottaa elämänlaatua, johon kuuluu esim. riittävä vapaa-aika ja tasa-arvoiset suhteet ihmisten välillä. Kulutuksen rajoitukset tulisi kohdistaa progressiivisesti eniten niihin jotka kuluttavat eniten (eli rikkaimpiin).
08.02.2011
Harri Pasanen (M11)
Ympäristöä suojeltaisiin parhaiten luopumalla jatkuvasta kasvusta. Koska kasvua kuitenkin lisää ihmisten ahneus ja tuloerot siitä luopuminen on vaikeaa ellei peräti mahdotonta.Jokin ratkaisu siihen on kuitenkin löydettävä,mikä sitten on paras,en tiedä.
08.02.2011
Jarmo Ritanen (Vas.)
Lähivuosina ollaan tilanteessa, että myös pakollisia elämäntavan muutoksia on alettava tekemään.
07.02.2011
Anssi Repo (Vas.)
Kerskakulutusta on vähennettävä rajusti, mutta köyhimpien ihmisten elintasoa pitää nostaa.
07.02.2011
Matti Eskelinen (Pir)
Ympäristöä tulee mielestäni suojella nimenomaan siksi, että sillä taataan parempi elintaso myös myöhemmin. Jos ympäristön suojelu tarkoittaisi yksiselitteistä elintason laskua, pitää kysyä miksi sitä sitten harrastetaan?
07.02.2011
Vain elintason räjähdysmäinen kasvattaminen mahdollistaa teknologisen singulariteetin saavuttamisen vuoteen 2045 mennessä.
07.02.2011
Sampo Syreeni (Pir)
Mielestäni homman pitäisi mennä niin, että ympäristöä suojellaan *koska* se on osa elintasoa. Eli internalisoidaan ympäristöhaittojen kulut tuotteiden hintaan, ja annetaan ihmisten tavalliseen tapaan valita mitä haluavat.
07.02.2011
Kimmo Koljonen (M11)
Ympäristöstä tulee pitää huolta, mutta järki siinäkin on oltava mukana.
07.02.2011
Ainakaan vähätuloisilla ei Suomessa ole varaa nykyisista pienistä puitteistaan jäädä vähemmälle, sen tietää jokainen joka vähänkin asiaa ajattelee.
07.02.2011
Kalevi Satopää (VP)
Näin ihmiset nykyisin enenevässä määri tekevätkin
07.02.2011
Elintasoja on monen tasoisia. Rikkaiden kyllä, mutta monen köyhän elintasosta ei ole enää varaa tinkiä. Jos näin tehdään, niin nälkäänkuolleisuus lisääntyy.
07.02.2011
Rikkaimpien elintasoa ja turhaa kulutusta voidaan laskea, mutta pieni- ja keskituloisten elintasoa ei pidä käydä entisestään alentamaan.
07.02.2011
Petri Kaivanto (M11)
Tarvitaan mm. nykymuotoisen kehitysavun lopettamista ja väestönkasvun pysäyttämistä. Tarvitaan valtavia Natura-alueita, jotka on jätettävä luonnontilaan, no-go-zone ihmisille. Kaikki luonnonvarat on sosialisoitava ja hinnoiteltava. Tämän jälkeen mitään muuta verotusta ei tarvita. Teknologinen kehitys on parempi tie, kuin näpertely esim. ilmastonmuutoksen parissa.
07.02.2011
Sami Varsell (Vas.)
Elintaso ja ympäristö eivät ole välttämättä ristiriidassa keskenään.
07.02.2011
Jari Suominen (Vas.)
Kenen on helppo tinkiä elintasostaan? Sen joka ei tiedä mitä rahoilleen tekisi ja lykkää niitä siksi kerskakulutukseen. Tuloeroja on kavennettava globaalisti.
06.02.2011
Korkea elintaso ja ekologisesti kestävä kehitys eivät sulje toisiaan pois. Molemmat ovat tärkeitä asioita.
06.02.2011
Reijo Kortelainen (Kok.)
Miedän on korjattava elämänmenoamme kestävälle pohjalle.
06.02.2011
Antti Holopainen (Vas.)
Ympäristöä turmelevaa kerskakulutusta voidaan vähentää, mutta tärkeämpää on ottaa käyttöön sellaista tekonologiaa, joka kuormittaa vähemmän ympäristöä.
06.02.2011
En tiedä ajattelenko varsinaisesti ympäristöä mutta inhoan kerskakulutusta ja ihmettelen sellaisia joiden pitää ostaa kaikki uutena, ja jotka heittävät hyvää tavaraa kaatopaikalle.
06.02.2011
Ympäristönsuojelusta ei saa tulla uutta yksilönvapautta sortavaa uskontoa. Ihmisten hyvinvointi ja vapaus on aina se tärkein ja muuta voidaan katsella sitten sen jälkeen.
06.02.2011

Puolue tai yritys, mainosta tässä.