Selaat Sosiaalisen Vaalikoneen vanhaa versiota. Klikkaa itsesi uuteen vaalikoneeseen.

Sosiaalinen Vaalikone

Sosiaalinen vaalikone Facebookissa

  • luo uusia kysymyksiä
  • talleta vastauksesi
  • kommentoi kysymyksiä
-> Kunnallisvaalit 2012

Tulisiko pienyrityksille myöntää määräaikaista palkkatukea ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen?
Alue: Koko maa
Pisteet: 19
Tekijä:
Tehty: 10.02.2011
Vastausten jakautuminen vaihtoehdoille:
Kyllä. Palkkatuella olisi työllistävä vaikutus.85.0%
77.0%
Ei. Yrittäjä ottakoon riskinsä itse.9.3%
16.3%
Ei mikään annetuista vaihtoehdoista5.6%
6.7%
Ehdokkaiden vastaukset
Facebook käyttäjien vastaukset
Yhteensä 667 vastausta

Facebook käyttäjien ja ehdokkaiden kommentteja

Pentti Klefström (KD)
Pienyritykset ovat tärkeä työllistävä ryhmä, mutta kritiikitön palkkatuki saattaisi valua kannattamattomille yrityksille. Tukea pitäisi voida anoa, kun on näyttöä yrityksen toiminnasta ja kannattavuudesta
16.04.2011
Olli Kingelin (Pir)
Tukisin pienyrittäjyyttä muilla keinoin. Yrittäjäksi ryhtymisestä olisi tehtävä joustavampaa ja vaarattomampaa.
11.04.2011
Matias Pajulahti (Pir)
Perustulo parantaisi yrittäjän ja työntekijöiden turvaa tarpeeksi.
08.04.2011
Anja Seitakumpu (IPU)
Kyllä, mutta vain ja ainoastaan ensimmäisestä työntekijästä.
03.04.2011
Kaikki ottakoon riskinsä itse.
29.03.2011
Jyri Hovila (Pir)
Palkkatuen (ja lukuisien muiden tukien) sijaan samaan tavoitteeseen (työllistymiseen) päästään perustulolla, joka tukee sekä yrittäjää että työntekijää.
26.03.2011
Toni-Petri Tiilikainen (Pir)
Pienyrityksien tukemista kannatan, mutta en ihan suoraan ainakaan sanoisi tähän "kyllä". Tarvitsen selkeästi enemmän aikaa tämän järkevyyden pohdintaan ja tutkimiseen.
24.03.2011
Hannu Ikonen (IPU)
Yrittäminen on kannattavuuslaskelmiin perustuvaa riskinottoa.
23.03.2011
Talousdemokratian videossani on erinomainen esimerkki tähän kysymykseen, lyhyesti peruspalkka kaikille (15min video, http://bit.ly/gAhqMf)
22.03.2011
Ritva Toivonen (Kok.)
Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on monelle suuri ja vaikea askel.
21.03.2011
Ismo Soukola (PS)
Mutta myös väärinkäytetyn tuen takaisinperintää on tehostettava sanktioiden kera.
21.03.2011
Jaakko Koivula (Pir)
Pienyrityksiä pitäisi tukea mahdollisimman paljon. Tämä voisi olla yksi keino.
16.03.2011
Mikko Siitonen (Vihr.)
Työttömyyden hoito on keskeisiä ongelmia hyvinvointiyhteiskunnan pelastamiseksi.
14.03.2011
Anu Palosaari (VP)
Tuen pien- ja perheyrittäjyyttä; sekä pien- ja luomumaataloutta. Nämä takaavat ja kasvattavat kotimaista työllisyyttä. Pien- ja perheyrittämistä pitää helpottaa ja byrokratiaa vähentää; pienyrittäminen on kotimaan talouden selkäranka. Pienyrittäminen, yrittäjien perus- ja oikeusturva sekä maatalous pitää turvata lainsäädännöllä.
12.03.2011
Pekka Saarnio (Vas.)
Pienet yritykset ovat tosi tärkeitä työllistäjiä ja usein myös hyviä työpaikkoja.
11.03.2011
Vilhartti Hanhilahti (Kesk.)
Tämä luo mm. uusia työpaikkoja
10.03.2011
Sini Hirvonen (Sen.)
Ainakin sitä voisi kokeilla ja lisäksi valtio itse härskisti kyllä käyttää mahdollisuutta, eikä vakinaista virkoja, vaikka pitäisikin toistuvien tukijaksojen jölkeen.
10.03.2011
Sini Hirvonen (Sen.)
Ehdottomasti! Näin niitä firmoja yleensäkin kasvatetaan!
10.03.2011
Kannustaisi pienyritysten laajentamiseen työllisyyttä ja yrittäjien työhyvinvointia parantaen. Kunhan tuki ei muodostu hyväksikäytettäväksi porsaanreijäksi, niin se on ideatasolla hyvä.
06.03.2011
siis pienyrityksille
06.03.2011
Paula Mehto (Vas.)
Ihan hyvä ajatus. Kannatan kuitenkin rahavirtojen viemistä päämäärään \"pysyvien työpaikkojen luominen\".
06.03.2011
Palkkatukea voisi myöntää sillä edellytyksellä, että työsuhde ei katkea palkatukikauden päättyessä. Palkkatukea voitaisin maksaa varsinkin vajaakuntoisten työllistymisen parantamiseksi.
03.03.2011
Richard Järnefelt (M11)
Paras tuki on purkaa byrokratiaa ja laskea ALV:a.
03.03.2011
Elina Lepomäki (Kok.)
Palkkaamista tulee helpottaa alentamalla työnantajamaksuja ja irtisanomissuojaa
03.03.2011
Urmas Mikkonen (Sen.)
Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on yleensä raskasta.
03.03.2011
Tuomas Roito (SKP)
Pienyrittäjiä pitää tukea.
27.02.2011
Kaarina Kailo (Vas.)
Mikroyritysten (1-9 työnteijää) toimintaedellytyksiä tulee parantaa. Myös palkkatuen avulla.
27.02.2011
Anniina Kostilainen (Vihr.)
Ajatus on hyvä, mutta palkkatuen myöntämisen ehdot pitää tutkia tarkoin.
27.02.2011
Mikko Hintsala (Kesk.)
Muutenkin yrityksien työllistämisedellytyksiä pitää parantaa rutkasti.
27.02.2011
Teija Arvidsson (KD)
Pienyritykset ovat ovat erittäin merkittäviä työllistäjiä Suomessa. Kuitenkin kynnys ensimmäisen ulkopuolisen työntekijän palkkaamiseen on turhan korkea.
24.02.2011
Saska Tuomasjukka (Vihr.)
Näin tehdään jo nykyisin. Järjestelmää tosin voitaisiin yksinkertaistaa ja siitä tiedottamista tehostaa.
24.02.2011
Ville Laaksonen (M11)
Yrittämistä ja työntekoa tulee kannustaa keinoilla jotka eivät sisällä tukirahoittamista.
24.02.2011
Arto Lahti (KD)
Tässä on eräs hyvä vaihtoehto. Puhuin sekä Korpilampi- että Hansasaari-konsessusseminaareissa tästä asiasta vähän toisesta kantista. Olisi myös mahdollista nuorille työttömille \"palveluseteli\" tai apuraha, joka kannustaisi nuorta kehittämään työmarkkinavalmiuksiaan. Tämä tulisi halvaksi nykyisen työmarkkinakoulutuksen sijasta, joka on paljolti nöyryyttävää älykkäille ihmisille ja suurta sirkusta.
24.02.2011
Raija Haukka (Vas.)
Tukea myönnetään jo soveltuvin osin.
24.02.2011
Martti Issakainen (KD)
Sotumaksujen alennus määräajaksi( esim. 50 % ale )voisi olla myös kannustava.
23.02.2011
Satu Koskela (SDP)
Tukea tarpeen mukaan.
23.02.2011
Kerstin Tuomala (SKP)
Siihen täytyy kuitenkin sisältyä selkeät ohjeet kannattavuudesta, että alkaa itse maksamaan palkkaa kun on tietty voitto tai jotain vastaava.
23.02.2011
Marko Hoikkaniemi (KD)
Pienet ja keskisuuret yritykset ovat yhteiskuntamme perusta.
23.02.2011
Jani Hirvimäki (IPU)
Kun yrittäjä palkkaa niin se palkkaa sen takia että hän tarvitsee uutta voimaa työ paikalle ja odottaa myöskin suurempia voittoja.
22.02.2011
Timo Räihä (KD)
Juuri siksi.
22.02.2011
Erja Tennilä (VP)
Pienyrittäjien tukemista tulee muutoinkin kehittää.
22.02.2011
Juha Väätäinen (PS)
Tiukalla seurannalla kyllä! kts nuorisotyöttömyys!
22.02.2011
MIKAEL KORKMAN (M11)
Suurin yksittäinen työllistäjä on pienyritykset, tätä ei virkakoneisto ja eduskunta ymmärrä. Ymmärtävät vain suur yrityksiä.
22.02.2011
Christel Liljeström (RKP)
Suomessa on monta yhdenhenkilönyritystä jossa kynnys liian korkea työlistämään. Tämä tuki voitaisiin myös kohdentaa palkattavan iän mukaan
22.02.2011
Palkkatuen sijaan pienyrityksille tulisi tarjota kansalaispalvelun mahdollisuutta. Nuoret saisivat paremman kuvan työelämästä ja mahdollisuuden todistaa kyvykkyyttään ilman yrityksen kaatumisen riskiä. Pelkällä palkkatuella kikkaillaan tällä hetkellä perustamalla uusia yrityksiä eri nimillä aina tuen loputtua.
22.02.2011
Heikki Tala (PS)
Nykyinen tukiviidakko vääristää kansantaloutta. Björn Wahlroos saa sokerijuurikkaisiinsa lähes 300.000 e tukea vuosittain. Hän toki "vastustaa" tukia. Että sellainen tapaus.
21.02.2011
Veikko Isoniemi (PS)
Nyt siihen on mahdollisuus ollu jo viisitoistavuotta.
21.02.2011
Sirke Peltokorpi (PS)
Helpottaisi suunnattomasti.
21.02.2011
Jarmo Muhonen (SKP)
Palkkatuki ei saisi kuitenkaan johtaa esim. vain kiireapulaisten palkkaamiseen. Suoraa tukea parempi vaihtoehto olisi välillisten ta. kustannusten alentaminen tai poistaminen kokonaan määräajaksi.
21.02.2011
Vappu Kopra (SKP)
21.02.2011
Arja Hirvenoja (VP)
Varsinkin nuorelle hakijalle
21.02.2011
Marita Markkula (PS)
Kaikenlaisilla yritystuilla vääristetään kilpailua ja haitataan niiden yritysten toimintaa, jotka eivät tukia hae tai saa. Työntekijän palkkaamisen tulee aina perustua työntekijän tarpeeseen.
20.02.2011
Auli Laine (Vihr.)
Yksinyrittäjän on nyt käytännössä tehtävä kahden työt pidemmän aikaa ennenkuin uskaltaa palkata toisen työntekijän.
20.02.2011
Sippo Kähmi (SKP)
Kyllähän sitä jo myönnetäänkin - mutta vain jos yritys on hoitanut hommansa kunnolla.
19.02.2011
Vaili-Kaarina Jämsä-Uusitalo (PS)
Ja vielä toisellekin työntekijälle tukea.
18.02.2011
Eeva-Riitta Pitko (PS)
Eikös työllistämistuet ja ilmaiset harjoittelujaksot jo ole tätä mitä kysytään.
18.02.2011
Tuomas Ruuhijärvi (Pir)
Ei pitäisi. Palkkaamisen kustannuksia ja yrittäjyyden riskejä pitäisi muutoin kuitenkin karsia. Tukiviidakon kasvattaminen ei johda mihinkään hyvään.
18.02.2011
Ari Vaarnas (Pir)
Valtion ei tule tukea yritystoimintaa rahallisesti. Byrokratiaa tosin tulee helpottaa ja tehdä yrittämisestä kannattavaa sitä kautta.
17.02.2011
Kuulostaa hyvältä.
17.02.2011
Kannatan oululaisen Heikki Pesämaan (Kok) ajatusta ensimmäisten työntekijöiden tukemisessa. Heikin mallissa yrittäjä maksaa, ottaa vastatakseen ensimmäiset 6kk palkan tuesta ja etsii, antaa työntekijälle sellaista työtä ja ohjausta, että tyän kantaa ja työn tekijän panos on yritykselle hyödyllistä. Tämän jälkeen, jos työntekijä vielä on yrityksessä, yrittäjä, yritys saa työntekij'lle 12 kk tukijakson (optio +12 kk), joka on molemmille selkeä porkkana. Tuella työllistäminen poistuu. Tilalle tulee aitoa halua ja tavoitetta saada työpaikka kannattavasti syntymään ja jatkumaan. Nykyinen tukeminen tulemisen vuoksi on huono ratkaisu. Yrittäjä ottaa tuettavia henkilöitä töihin, koska saa tukea, subventiota. Teettää toisarvoisia töitä halvemmalla työvoimalla.
17.02.2011
itse pienyrittäjänä katson ,että se voi olla yrittäjän välisen kilpailun vääristävä tekijä
16.02.2011
Satu Kortelainen (SKP)
Aloittavat yritykset ovat usein taloudellisesti tiukoilla, jolloin palkkatuelle on olemassa peruste. Menestyville yrityksille palkkatukea ei tule myöntää.
15.02.2011
Arto Viitaniemi (SKP)
Nuorille työntekijöille voisi työllistymmistuka myöntää,
15.02.2011
Tarja Filatov (SDP)
Työttömien palkkaamista pitää tukea.
14.02.2011
Kaija Kiessling (SKP)
Pienyrityksen koko pidettävä matalana,jotta asialla ei keinotella.
14.02.2011
Antti Brunni (Vihr.)
Palkkatuki on erinomainen helpotus "kuoleman laakson" yli.
14.02.2011
Liisa Virtanen (Vihr.)
Perustulo olisi turva tilanteessa, jossa työnjatkuminen on epävarmaa.
13.02.2011
Jan Erik Finskas (IPU)
Kyllä koska pienyritykset ovat olleet todella kovilla eriarvoisen kohtelun vuoksi. Pienyritykset tyllistävät Suomessa 60% työvoimasta eli sillä olisi suuri merkitys kun tukia parannetaan.
13.02.2011
Asko Julkunen (SKP)
Saavathan ne jo nykyään kaikenlaisia tukia. Palkkatukeakin
13.02.2011
Eerin Rosenström (M11)
Minusta pitäisi ottaa itsesäätyvä perustulo käyttöön, tällöin aloittava yrittäjä ei ole tyhjän päällä ja tulo tulee automaattisesti ilman byrokratiaa. Työllistäminen myös helpompaa, koska ei tarvi maksaa ihan niin paljon palkaa, silti uusi mahdollisesti jopa osakas selviää hengissä vaikean alkutaipaleen yli.
13.02.2011
Osmo Soininvaara (Vihr.)
Joku perustaisi yrityksen kolmenkuukauden välein uudestaan.
13.02.2011
Minna Varis (Kok.)
Tämä saattaisi estää yrittäjää nääntymästä työnsä alle ja saattaisi parhaimmillaan luoda uusia työpaikkoja. Yritysidean keksijä pystyisi kehittämään ideaansa, kun alussa saisi tukea työn paljouden suhteen.
12.02.2011
Pasi Palmulehto (Pir)
Tuen ei tulisi olla automaattinen, mutta nykyistä pitkäaikaistyöttömän työllistämistukea voisi laajentaa helpommin myönnettäväksi. Tuen tulisi ensisijaisesti kuitenkin koskea työttömän työllistämistä.
12.02.2011
Henri Heikkinen (Kok.)
Työnantajakustannuksia tulee pienentää kautta linjan
12.02.2011
Juha Myllykoski (Vas.)
Kyllä tuo olisi hyvä ajatus ja helpottaisi pienyrityksen laajentamista.
11.02.2011
Jari Suominen (Vas.)
Erilaiset tukimuodot ovat kauhea viidakko ja yrittäjän aikaa turhaan vievät anomiset olisi syytä karsia. Perustulo olisi selkeä ratkaisu tähän ongelmaan.
11.02.2011
Pieni tuki alussa voisi auttaa monta uutta yritystä elinkelpoiseksi ja työllistää jatkossa itsenäisesti.
11.02.2011
Ilkka Johansson (Vihr.)
Kyllä, mutta palkan tulee olla asiallista.
10.02.2011
Tarja Kasurinen (M11)
Pienyrityksiä ei nähdä riittävän tärkeinä, vaikka ne työllistäisivät vain yhden tai kaksi henkilöä. Ajatuksesi on hyvä idea tukea pienyrityksiä.
10.02.2011
Ei ihan yksioikoinen kysymys. Montakohan kertaa jotkut palkkaisivat sen \"ensimmäisen\" työntekijän jos noillakon tuilla alettaisiin kikkailemaan.
10.02.2011
Sen sijaan työllistämisen sivukuluja tulee leikata radikaalisti kaikilta yrityksiltä. Väitän että se on suurin syy työttömyyteen.
10.02.2011
Jari Haapaniemi (Kok.)
Kynnys ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen on monella yksinyrittävällä suuri. Tuella olisi mahdollisuus vaikuttaa merkittävästi työllistämiseen. Samalla mahdollistaisi yritystoiminnan kasvun ja toisi seuraavien työntekijöiden palkkaamisen lähemmäksi.
10.02.2011
Ville-Matias: Ajattelin kysymystä laatiessani, että yksinyrittäjä olisi joka tapauksessa työnantajan asemassa. Häntä itseään ei lasketa palkansaajaksi.
10.02.2011
Heikki Skyttä (Kok.)
Kynnys siirtyä yksinyrittäjästä työnantajaksi tuntuu korkealta ja sitä madaltamalla voitaisiin luoda monia uusia työpaikkoja. Moni yksinyrittäjä nääntyy ison työtaakan alle kun ei rohkene ottaa askelta eteenpäin.
10.02.2011
Otso Ylönen (Vihr.)
Tuki voisi tulla veroheltotuksena
10.02.2011
Tässä varmaan pitäisi lukea "toisen työntekijän".
10.02.2011
Ville Hautakangas (Pir)
Nimenomaan pienyrityksiä pitäisi tukea, ja tämä olisi erinomainen keino.
10.02.2011
Rauno Pikkarainen (Vas.)
Tukea voisi saada varsinkin jos työllistää vammaisen tai pitkäaikaistyöttömän.
10.02.2011
Juuso Aromaa (Vas.)
Osassa maata tällainen kokeilu on ollut käytössä vuodesta 2007 alkaen. Tämä kokeilu pitäisi laajentaa valtakunnalliseksi. Muistaakseni homma meni niin, että yksinyrittäjälle maksetaan tukea 30% ensimmäisen vuoden- ja 15% toisen vuoden palkkakustannuksista. Tämä koskee siis ensimmäisen työntekijän palkkausta.
10.02.2011

Puolue tai yritys, mainosta tässä.