Selaat Sosiaalisen Vaalikoneen vanhaa versiota. Klikkaa itsesi uuteen vaalikoneeseen.

Sosiaalinen Vaalikone

Sosiaalinen vaalikone Facebookissa

  • luo uusia kysymyksiä
  • talleta vastauksesi
  • kommentoi kysymyksiä
-> Kunnallisvaalit 2012

Jos eduskuntaan valittaisiin vain yhdeksi 12 vuoden kaudeksi ilman uusintamahdollisuutta ja jos nykyiseen tapaan 4 vuoden välein pidettävissä vaaleissa vaihdettaisiin aina 1/3 eduskunnasta, kansanedustuslaitoksesta tulisi itsestään uusiutuva ja demokratiaa tuottava. Lisäksi puolueiden ylivalta edustajiin vähenisi.
Alue: Koko maa
Pisteet: -17
Tekijä:
Tehty: 11.02.2011
Vastausten jakautuminen vaihtoehdoille:
Olen samaa mieltä20.6%
27.5%
Olen eri mieltä59.6%
52.7%
Ei mikään annetuista vaihtoehdoista19.9%
19.8%
Ehdokkaiden vastaukset
Facebook käyttäjien vastaukset
Yhteensä 227 vastausta

Facebook käyttäjien ja ehdokkaiden kommentteja

Hannu Ikonen (IPU)
Kyllä, kysymykseen voisi tulla jonkilainen täydennysvaalijärjestelmä.
11.04.2011
Tapani Niemi (Vas.)
Ei täytevaalit ole missään, missä niitä käytetään mitenkään ko. maassa vallitsevaa demokratiavajetta korjannut tai asioita parantanut.
29.03.2011
Täytyisi kunnolla tutkia vaihtoehtoja aina valinnasta alkaen ja 100 edustajaa olisi riittävä määrä.
19.03.2011
Angelica Skywolf (VP)
Just joo???
14.03.2011
Sini Hirvonen (Sen.)
Jos toimisi voisi näinkin olla.. epäilen suunnattomasti kuitenkin. Kysymys on johdatteleva ja hieman kyllä kaipaisi selvennystä.
10.03.2011
Richard Järnefelt (M11)
Se vähentäisi muutosta ja tekisi hallintokoneistosta konservatiivisemman, siksi en kannata.
03.03.2011
Pirkko Mattila (PS)
Aikajänne ensinnäkin liian pitkä, ja ei mitään kansan äänestämistä rajoittavia ehtoja.
24.02.2011
Kerstin Tuomala (SKP)
Täytyy saada äänestää ketä pitää parhaampana, vaikka olisi ollutkimn kauan. Jos keskustelu olisi vilkkaampaa ja aidompaa, veri vaihtuisi automaattisesti tarpeen tullen.
23.02.2011
Kari Turunen (Vas.)
Liian pitkiä ja johdattelevia kysymyksiä. Silti epäselviä. Huh, huh.
23.02.2011
Riitta Korhonen (Kok.)
eduskunnasta uusiutuu jo nykykäytännöllä noin kolmannes joka neljäs vuosi. Mutta "työpaikanhaku" joka neljäs vuosi pitää "virkeänä" ihan eri tavalla kuin 12 vuoden kakku!!
23.02.2011
Timo Räihä (KD)
Tämä voisi olla hyvä?
22.02.2011
Sampo Syreeni (Pir)
Ei tosin tarkoita että tuossa järjestelmässä olisi mitään mieltä.
22.02.2011
Sirke Peltokorpi (PS)
Mielenkiintoinen teoria.
21.02.2011
Tuija Ketonen (PS)
Kuulostaa hullulta järjestelmältä, ei kovin demokraattiselta.
21.02.2011
Marita Markkula (PS)
12 vuoden kausi on aivan liian pitkä ja miten se vaihtuva osuus määriteltäisiin? Muitakin ongelmia saattaisi seurata.
20.02.2011
Tom Packalén (PS)
Eduskunnasta tulisi suojatyöpaikka.
19.02.2011
Mirva Karjalainen (PS)
Hyvä idea, mutta täytyisi tietää enemmän :D
18.02.2011
Satu Kortelainen (SKP)
Olen jossain määrin samaa mieltä. Katse kääntyy kylläkin myös äänestäjien suuntaan.
16.02.2011
Sari Halonen (SDP)
Kuulostaa ihan loogiselta systeemiltä, kunhan pääsen eduskunnasta tarvittaessa myös ajoissa pois. Esim. jos dementia tms. iskee, niin vapaudun velvotteista. Ei kansa vihanneksia eduskunnassa tarvitse.
16.02.2011
Lana Kortie (IPU)
12 vuoden kausi on aivan liian pitkä aikaa. Peräkkäisiä kausia ei saa olla enemmän kuin 2. Jos kolmas osa ruvetaan vaihtamaan, niin ketä ruvetaan vaihtamaan?
16.02.2011
Marika Nirhamo (Vihr.)
mun puolesta eduskunta ja valtuustotkin voitaisiin valita halukkaista ehdolle asettuvista arpomalla
14.02.2011
Mauri Jukarainen (SKP)
Kaikki arvioitaksi 4v:n välein.
14.02.2011
Markku Penttilä (M11)
Kansa päättää ja valitsee.
14.02.2011
Kaija Kiessling (SKP)
lisäisikö se yhä enemmän yksilövaaliasetelmaa, jossa muut asiat nousee politiikan edelle...raha, onnitunbut valokuva, hyvä kampanja...sisällöstä viis...Siksi huono suunta jos yksilöt nousee yli politiikan sisällön!
14.02.2011
mielenkiintoinen idea, mutta 12 vuotta tuntuu liian pitkältä ajalta
13.02.2011
Jan Erik Finskas (IPU)
Nyt tarvitaan uusi suunta jossa toinen vaihtoehto olisi että kansanedustajien toimikautta rajattaisiin kahteen kauteen eli 2 kautta ja 4 vuotta kausi. Pisimmällään kansanedustaja saisi istua eduskunnassa 8 vuotta jonka jälkeen vähintään seuraavat 4 vuotta pitäisi toimia kunnallisissa toimissa.
13.02.2011
Ari Sulopuisto (SKP)
Olen vain suunnilleen samaa mieltä mm. kohdasta "demokratiaa tuottava"? Miten? Miten määriteltäisiin ensimmäiset ja toiset paikkansa menettäjät? Miten kävisi voimasuhteitten, kun edes kansanedustajia ei voine pilkkoa?
13.02.2011
Jarmo Puskala (Vas.)
Pelkään, että kausien rajoitukset, sekä sopeutumiseläkkeen leikkauksen lisäisivät kansanedustajien riippuvuutta yrityksistä. 12 vuotta poissa työelämästä on pitkä aika - mikäli sen jälkeen tiedossa olisi vain työttömyys voisi kiusaus pedata tulevaa työpaikkaa nousta liian suureksi.
13.02.2011
Jyrki Vaskela (IPU)
4v. sitten vaitomahdollisuus ja maksimissaan 3 kautta = 12v. Sakulle terveisiä.
13.02.2011
Tapio Sänkiaho (SKP)
Kerralla mahdollisuus vaihtaa kaikki eli kyllä nykykäytännölle.
13.02.2011
Eerin Rosenström (M11)
Suora demokratia ja edustajan tehtävä on luottamustoimi josta saa vain vähäisen korvauksen. Ei ole tarkoitus istua keksimässä uusia vittumaisia pykäliä, vaan hoitaa asia mahdollisimman jouhevasti kansantaloutta hyödyttäen. Kansa osaa päättää koska sälli on kypsä poistumaan.
13.02.2011
Julia Vatanen (Vas.)
Olen samaa mieltä ainakin siitä, että jotain rajoitteita tulisi olla, jottei samat ihmiset pyöri eduskunnassa vuosikymmeniä. Se olisiko malli juuri tuo vai joku muu, onkin toinen juttu.
13.02.2011
Leena Griinari (Vihr.)
Tällaisia vaihtoehtoja pitää aina pohtia ajan kanssa.
13.02.2011
Minna Varis (Kok.)
Enpä usko, enkä koe, että puolueella on minuun minkäänlaista ylivaltaa, olemme vain samalla perusajatuksella varustettuja ehdokkaita,jotka olemme liittyneet samaan puolueeseen.
12.02.2011
Pasi Palmulehto (Pir)
En ihan esitettyä mallia pituutensa vuoksi kannata, mutta väliajoin tietyn määrän edustajien vaihtaminen voisi todellakin olla tarpeellista ja sillä olisi vaikutusta edustajien korostumiseen yli puolueiden joka on tarpeellista.
12.02.2011
Petri Kaivanto (M11)
Täydennysvaali-idea sinänsä hyvä, 12 vuotta aivan kohtuuton, koska se lisäisi politiikan merkitystä ammattina. Päinvastainen olisi toivottavaa. Vastaava vaihtuvuus saavutettaisiin rajaamalla perättäiset kaudet kahteen. Näin suosituimmatkin edustajat joutuisivat vetämään henkeä 4 vuoden ajan muissa töissä.
11.02.2011
mahdolisesti ?!
11.02.2011
Ilkka Johansson (Vihr.)
Annetaan kansan päättää.
11.02.2011
Miten?
11.02.2011
12 vuoden kausi yhdelle edustajalle on aivan liian pitkä. Kyllä demokratia edelyttää että se paikka on katkolla vähintään joka neljäs vuosi.
11.02.2011
Anu Taivainen (Vihr.)
En ole varma vaikuttaisiko järjestelmä puolueiden ylivaltaa vähentävästi, mutta kannatan rotaatiota kuppikuntaisuuden ja laitostumisen vähentämisen kannalta katsottuna.
11.02.2011
päätäntävalta tulee hajauttaa takaisin kansalle ja eduskunnan tulee toimia kumileimasimena kansalaisten päätöksille, 12vuoden kansanedustajauraputket ei mielestäni lisää vaihtuvuutta tarpeeksi.
11.02.2011
Jari Suominen (Vas.)
Liian pitkä mandaatti.
11.02.2011
Heikki Skyttä (Kok.)
Nykyinen järjestelmä on toimiva. Kunhan vaan kansalaiset kiinnostuisivat yhteisten asioiden hoitamisesta ja yhä suurempi osa äänioikeutetuista käyttäisi valtaa.
11.02.2011
Mikäli annetaan valta päättää 12 vuoden ajan voi se kasvattaa myös edustajien ylimielisyyttä ja vastuuttomuutta kansaaa kohtaan vielä nykyisestäänkin. Uusiutuminen on toivottavaa mutta 12 vuotta on liian pitkä aika olla päättäjänä automaattisesti.
11.02.2011
Tarja Kasurinen (M11)
Tämä olisi vaarallinen järjestelmä, joka takaisi sormet peliin pitkäksi ajanjaksoksi myös niille, jotka ajavat vain oman eturyhmänsä etua. Kannatan jatkuvaa uusiutumista.
11.02.2011

Puolue tai yritys, mainosta tässä.